Ενημέρωση για τις κινήσεις στην ΕΕ, που αφορούν τα όπλα.

0

shotguns1-LΥπάρχουν μια σειρά από πρόσφατες διεθνείς πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε σχέση με τα πυροβόλα όπλα που ενδέχεται να έχουν άμεσο αντίκτυπο στους κυνηγούς. Αυτό το κείμενο είναι μια περίληψη των συνεχιζόμενων εξελίξεων και των μελλοντικών προκλήσεων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει μια πανευρωπαϊκή διαβούλευση με τίτλο «Μια κοινή προσέγγιση για τη μείωση των βλαβών που προκαλούνται από την εγκληματική χρήση πυροβόλων όπλων στην ΕΕ”. Η διαβούλευση περιλαμβάνει τη συμπλήρωση ενός online ερωτηματολόγιου με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, μέχρι τις 17 Ιουνίου.

Τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ώστε η ΕΕ να αποκτήσει τη νομιμοποίηση της κοινής γνώμης για τον αδικαιολόγητο περιορισμό στη νόμιμηαπόκτηση και την κατοχή πυροβόλων όπλν. Δεν υπάρχει καμία σχέση μεταξύ της νόμιμης ιδιοκτησίας των πυροβόλων όπλων και της παράνομης διακίνησης πυροβόλων όπλων.

Είναι επομένως σημαντικό οι κυνηγοί, οι σκοπευτές και οι συλλέκτες, που είναι η μεγαλύτερη ομάδα νόμιμων χρηστών πυροβόλων όπλων, να ενημερωθούν πριν απαντήσουν στις ερωτήσεις.

Η σημερινή κατάσταση

Η οδηγία για τα πυροβόλα όπλα, που εγκρίθηκε το 1991 και τροποποιήθηκε μετά από μακρά συζήτηση, το 2008, αποτελεί το κύριο νομικό μέσο της ΕΕ για τη νομιμοποίηση μη πολεμικών πυροβόλων όπλων.

Η οδηγία καθορίζει ένα σύνολο ελάχιστων κανόνων (επιτρέποντας έτσι στα κράτη μέλη να θεσπίσουν αυστηρότερους κανόνες) σχετικά με την απόκτηση και την κατοχή πυροβόλων όπλων, σύμφωνα με την ταξινόμησή τους σε 4 κατηγορίες. Η οδηγία δημιούργησε επίσης το ευρωπαϊκό δελτίο πυροβόλου όπλου, το οποίο διευκολύνει σημαντικά όσους ταξιδεύουν με πυροβόλα όπλα για κυνήγι και αθλητισμό σε όλη την ΕΕ.   Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία για το Κυνήγι  (FACE) είναι γενικά ικανοποιημένη με το κείμενο της οδηγίας.

Οι άλλες σχετικές νομοθετικές πράξεις της ΕΕ

– Το 2012 ο κανονισμός εφαρμογής του άρθρου 10 του Πρωτοκόλλου των Ηνωμένων Εθνών κατά της παράνομης διακίνησης πυροβόλων όπλων, η οποία στην περίπτωση των κυνηγών και των σκοπευών έχει κυρίως σημασία για την προσωρινή εξαγωγή πυροβόλων όπλων σε χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

– Το 2010 ο κανονισμός της Επιτροπής για τον καθορισμό εκτελεστικών κανόνων για την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας, η οποία επιτρέπει τη μεταφορά πυροβόλων όπλων και πυρομαχικών σε αποσκευές του αεροσκάφους.

Εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Γενική Διεύθυνση Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας και ο Επίτροπος Tajani είναι υπεύθυνος για την άσκηση της πολιτικής στην απόκτηση και την κατοχή πυροβόλων όπλων στην εσωτερική αγορά της ΕΕ, έτσι ώστε η οδηγία για τα πυροβόλα όπλα να παραμένει εντός της περιοχής αρμοδιότητάς τους. Τον Ιούλιο του 2012, η Επιτροπή εξέδωσε έκθεση σχετικά με την κατάταξη των πυροβόλων όπλων που εκπόνησε η ΓΔ Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας με ένα κύριο συμπέρασμα, ότι δεν υπάρχει ανάγκη να αλλάξει η σημερινή κατάταξη των πυροβόλων όπλων στην οδηγία.

Επίσης, εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Γενική Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων και η Επίτροπος Malmström είναι υπεύθυνοι για εγκληματικές και παράνομες δραστηριότητες και ασχολούνται προς το παρόν με την παράνομη πτυχή διακίνησης πυροβόλων όπλων.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ έχουν κάποια επιρροή στην Επιτροπή, αλλά ο ρόλος τους περιορίζεται μέχρι τη στιγμή που η Επιτροπή υπέβαλε επίσημη νομοθετική πρόταση.

Πρωτοβουλίες

Τον Νοέμβριο του 2012, ο Επίτροπος Malmström έδωσε μια ομιλία σε κλειστό συνέδριο για την παράνομη διακίνηση πυροβόλων όπλων όπου ισχυρίστηκε, χωρίς να παρέχει κανένα αποδεικτικό στοιχείο, ότι υπάρχει μια νομική σύνδεση μεταξύ ιδιοκτησίας πυροβόλων όπλων και της παράνομης διακίνησης πυροβόλων όπλων. Η Επίτροπος Malmström πρότεινε ότι ορισμένα πυροβόλα όπλα – χωρίς να διευκρινίζει ποια είναι αυτά – που υπόκεινται σήμερα σε έγκριση σύμφωνα με την οδηγία πρέπει να απαγορεύονται.

Πολλές πρωτοβουλίες αναπτύσσονται από τα τέλη του Μαρτίου και αρχές Απριλίου του 2013

Η Επιτροπή, με πρωτοβουλία της ΓΔ Εσωτερικών, κατέθεσε πρόταση για την επικύρωση από την ΕΕ του εν λόγω πρωτόκολλου. Η επικύρωση είναι μόνο μια τυπική διαδικασία, δεδομένου ότι η ΕΕ ήδη έχει θέσει σε εφαρμογή τις διατάξεις του πρωτοκόλλου με την τροποποίηση της οδηγίας του 2008 για τα πυροβόλα όπλα και την έγκριση του ανωτέρω κανονισμού 2012. Βάσει της εν λόγω κύρωσης, η ΓΔ Εσωτερικών Υποθέσεων προτίθεται να παρουσιάσει μέχρι το τέλος του 2013 μια ανακοίνωση σχετικά με το «πώς θα περιορίσει την απειλή των πυροβόλων όπλων για την εσωτερική ασφάλεια της ΕΕ».

Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) υιοθέτησε τη Συνθήκη για το Εμπόριο Όπλων (ATT), η οποία ασχολείται με το διεθνές εμπόριο. Το μάλλον ευρύ πεδίο εφαρμογής της ΣΕΟ καλύπτει τα μικρά όπλα και ελαφρύ οπλισμό και φαίνεται να περιλαμβάνει όλα τα όπλα και σχεδόν όλα τα πιστόλια. Παρά το ευρύ πεδίο εφαρμογής, τα πρότυπα της ΣΕΟ είναι γενικά χαμηλά και κάτω από αυτά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιπλέον, η Συνθήκη για το Εμπόριο Όπλων δεν ασχολείται με τους όρους για την απόκτηση και κατοχή πυροβόλων όπλων σε εθνικό επίπεδο.

Η ΓΔ Εσωτερικών της ΕΕ ξεκίνησε μια δημόσια διαβούλευση”για μια κοινή προσέγγιση για τη μείωση των βλαβών που προκαλούνται από την εγκληματική χρήση πυροβόλων όπλων στην ΕΕ”. Η FACE θεωρεί ότι η πλειονότητα των ερωτήσεων σε αυτή τη διαβούλευση είναι προκατειλημμένη και ασχολείται με την πιθανή εφαρμογή ειδικών διατάξεων της οδηγίας για να νόμιμα όπλα, και όχι με την εγκληματικότητα.

Η ΓΔ Εσωτερικών της ΕΕ θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει αυτή τη διαβούλευση για να αποκτήσει κάποια νομιμοποίηση από την κοινή γνώμη ώστε να ανοίξει εκ νέου η οδηγία και να καταστεί πολύ πιο περιοριστική. Η FACE λοιπόν, ενθαρρύνει τη συμμετοχή των κυνηγών σε αυτή τη διαβούλευση, έτσι ώστε να διασφαλιστεί μια τεκμηριωμένη απάντηση.

Η ΓΔ Εσωτερικών έχει συστήσει μια ομάδα εμπειρογνωμόνων για τα πυροβόλα όπλα, η οποία θα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Η πλειοψηφία των μελών της, θα είναι από τις εθνικές αρχές επιβολής του νόμου. Η συμμετοχή της βιομηχανίας όπλων είναι επίσης εξασφαλισμένη. Εκπροσωπώντας την μεγαλύτερη ομάδα των νόμιμων χρηστών πυροβόλων όπλων στην ΕΕ, η FACE επιδιώκει να γίνει μέλος της ομάδας, αν και υπάρχει μόνο μία θέση που προορίζεται για τις ΜΚΟ.

Προτασσόμενη δικαιολογία για την επιβολή περαιτέρω περιορισμών

Η Επίτροπος Malmström και η ΓΔ Εσωτερικών υποστηρίζουν ότι υπάρχει σχέση μεταξύ της νόμιμης ιδιοκτησίας πυροβόλων όπλων και της παράνομης διακίνησης πυροβόλων όπλων, εξ ου και η ανάγκη τροποποίησης της οδηγίας. Ωστόσο, έχουν αποτύχει να τεκμηριώσουν τον ισχυρισμό τους.

Η FACE πρόσφατα διαμαρτυρήθηκε στη ΓΔ Εσωτερικών για τη φύση και της βαρύτητα αυτού του ισχυρισμού. Η ΓΔ Εσωτερικών απάντησε ότι δεν υπαινίσσεται ότι οι κυνηγοί και οι σκοπευτές, εμπλέκονται στην παράνομη διακίνηση, αλλά ορισμένα στοιχεία του ισχύοντος νομικού πλαισίου της ΕΕ διευκολύνουν την παράνομη διακίνηση. Επεσήμανε ιδιαίτερα την έλλειψη κοινών προτύπων για την αποθήκευση των πυροβόλων όπλων στο σπίτι και την απενεργοποίηση των πυροβόλων όπλων. Η FACE, όμως, δεν μπορεί να δεχθεί τα επιχειρήματα αυτά. Τα περισσότερα κράτη μέλη έχουν ήδη θεσπίσει κανόνες για την αποθήκευση όπλων στο σπίτι. Η Επιτροπή δεν προσκόμισε κανένα αποδεικτικό στοιχείο ή εικόνα που δείχνουν ότι η κλοπή των όπλων από νόμιμους κατόχους τους, αποτελεί μείζον πρόβλημα που δικαιολογεί την ανάληψη κοινοτικής δράσης. Επιπλέον, η οδηγία απαιτεί ήδη τα απενεργοποιημένα πυροβόλα όπλα να «καταστούν οριστικά ακατάλληλα προς χρήση» και επιβάλλει στην Επιτροπή την υποχρέωση να εκδόσει κοινές κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την απενεργοποίηση.

Η ΓΔ Εσωτερικών υποστήριξε επίσης ότι, παρά την απουσία των δεδομένων, υπάρχει ένα πρόβλημα της «κοινής γνώμης» που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Η προσφυγή σε μια τέτοια νεφελώδη έννοια θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα επικίνδυνο προηγούμενο για τη θέσπιση νομοθεσίας και υπογραμμίζει την έλλειψη αποδεικτικών στοιχείων για να διατηρηθεί η υποτιθέμενη σύνδεση μεταξύ των νομικών όπλων και της εγκληματικότητας.

Παραδείγματα  νέων περιορισμών

Με βάση τις δημόσιες δηλώσεις και την πρόσφατη δημόσια διαβούλευση της ΓΔ Εσωτερικών της ΕΕ και της Επιτρόπου Malmström, τα ακόλουθα είναι μερικά πιθανά παραδείγματα περιορισμών:

Επέκταση του καταλόγου των απαγορευμένων πυροβόλων όπλων.

Διαγραφή των πυροβόλων όπλων των κατηγοριών C και D (που καλύπτουν σήμερα τη συντριπτική πλειοψηφία των κυνηγετικών όπλων), έτσι ώστε όλα τα πυροβόλα όπλα (και πυρομαχικά) να υπόκεινται σε έγκριση.

Υποχρεωτικό τεστ πνευματικής υγείας.

Κατάργηση, ή τουλάχιστον περιορισμό της τρέχουσας παρέκκλισης που επιτρέπει στους ανθρώπους κάτω από την ηλικία των 18ετών, να ασχολούνται με το κυνήγι και την σκοποβολή, αν δεν έχουν τη γονική άδεια ή γονική καθοδήγηση. (όπου αυτό ισχύει)

Γενική απαίτηση να αποθηκεύονται όλα τα πυροβόλα όπλα σε εγκεκριμένο ασφαλές μέρος.

Υποχρεωτική χρήση συσκευών κλειδώματος για να αποφευχθεί η μη εξουσιοδοτημένη χρήση, είτε με ενσωματωμένο στο όπλο μηχανισμό ή ως συνημμένο σε αυτό (π.χ. κλειδαριές σκανδάλη).

Άλλοι περιορισμοί που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη νόμιμη κατασκευή και εμπορία πυροβόλων όπλων.

Προοπτικές

Το κείμενο της οδηγίας επιβάλλει στην Επιτροπή την υποχρέωση να υποβάλει έως τον Ιούλιο του 2015, έκθεση σχετικά με την εφαρμογή της οδηγίας, “συνοδευόμενη, ενδεχομένως, από προτάσεις”. Η Επιτροπή προτίθεται να δρομολογήσει το 2014 μια διαβούλευση σχετικά με τη λειτουργία της οδηγίας και τη χρησιμότητα ή την ματαιότητα της, να ζητεί την τροποποίηση της και θα προετοιμάσει μια αξιολόγηση των επιπτώσεων σχετικά με τις συνέπειες μιας ενδεχόμενης τροποποίησης. Η Επιτροπή θα πρέπει στη συνέχεια να αποφασίσει κατά πόσον είναι αναγκαίο να αναλάβει δράσεις, όπως μια νομοθετική αλλαγή ή την έκδοση των κατευθυντήριων γραμμών.

Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η θητεία αυτής της Επιτροπής θα ολοκληρωθεί στα μέσα του 2014, ώστε η πολιτική κατάσταση μπορεί να αλλάξει εντελώς τότε.

Η FACE εκφράζει την ανησυχία της για τον αριθμό των αδικαιολόγητων περιορισμών που θα μπορούσαν να υποβληθούν σε μια νομοθετική πρόταση για την τροποποίηση της οδηγίας. Η FACE παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις αυτές, που δρομολογούνται την Επιτροπή και οι κυνηγοί, μαζί με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, όπως η βιομηχανία (κατασκευαστές και έμποροι), συλλέκτες και οι σκοπευτές, κάνει τακτικές επαφές προκειμένου να συντονιστούν οι δράσεις για την επίτευξη κοινών στόχων.

Δείτε τη διαβούλευση και απαντήστε στο ερωτηματολόγιο ΕΔΩ

Share.

Τα σχόλια είναι κλειστά σε αυτό το θέμα


Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων