‘Ενα κυνηγετικό χρονικό σε αλησμόνητες εποχές

Επισκόπηση 11 δημοσιεύσεων - 1 έως 11 (από 11 συνολικά)
Απευθείας μετάβαση στη σελίδα:
  • Επισκέπτης
    Ημ. εγγραφής:
    01/01/1970
    Αρ. μηνυμάτων:
    7208
    Ανώνυμος στις #24906

    Καλησπερα.
    Πανω σε μια συζητηση εδω υποσχεθηκα να παραθεσω το κειμενο που ακολουθει.
    Προς αποφυγη παρεξηγησης δεν προκειται για το <ημερολογιο> στο οποιο εκανα αναφορα , και που ισως πιο πισω βγαλω καποια ενδιαφεροντα, αλλα προκειται για ενα δικο μου κειμενο σχετικα με το κυνηγι στην πατριδα μου πριν αρκετα χρονια .
    Τα στοιχεια απροεκυψαν μετα απο αρκετες συζητησεις με καποιους μεγαλους σε ηλικια κυνηγους του νησιου.
    Φυσικα εχει μεγαλυτερη σημασια συναισθηματικη και ενδιαφερον για τους συντοπιτες μου ….αλλα ελπιζω να το βρειτε και εσεις ευχαριστο

    Μια κυνηγετικη εξορμηση , χρονικό σε αλησμόνητες εποχές

    Είναι ένα πρωινό του Σεπτέμβρη, όχι σαν όλα τ’ άλλα. ‘Ενα πρωινό με γρέο που φυσά απαλά εξάπτοντας τις προσδοκίες για ένα καλό και επιτυχημένο κυνήγι.
    Ενα πρωινό κάπου 5-6 δεκαετίες πριν, σε ένα νησι με ευδιάκριτα τα στοιχεία των πειρατικών επιδρομών και της Ενετοκρατίας.
    Σε ένα νησι που ούτε τα πιο τρελά όνειρα των κατοίκων δεν θα μπορούσαν να δώσουν την σημερινή εικόνα.
    Η λέξη ‘τουρισμός’ και ‘επενδύσεις’, άγνωστες. Μόνη πηγή εσόδων για τους ντόπιους η γεωργία και η λίγη κτηνοτροφία .
    Χωματόδρομοι βουνά και ερημιές συνθέτουν την εξοχή του.
    Είναι όμως παράλληλα η χρυσή εποχή της δόξας των βυρσοδεψιών και των εργοστασίων κλωστοϋφαντουργίας σε μια πρωτεύουσα με ιστορία όπου ανθεί το εμπόριο ,με μεγάλα ονόματα πλούσιων της εποχής να έχουν εγκατασταθεί στο νησι.
    Το ναυπηγείο του Νεωρίου έχει κλείσει μετά την απελευθέρωση.

    Είναι 4 το πρωί.
    Το κυνήγι τότε άρρηκτα συνδεδεμένο με πολύ ποδαρόδρομο λογω ελειψης δρομων , και τα ΙΧ ανύπαρκτα.
    Μια παρέα κυνηγών περιμένει στην παραλία, άλλοι 3-4 έρχονται. Σε λίγο το φορτηγό ξεκινάει. Σκυλιά και άνθρωποι γεμάτοι ζωντάνια και ελπίδα θα ανέβουν στην καρότσα στους ξύλινους πάγκους. Προορισμός Ντελαγκράτσια. Αργότερα Θα μπει στη γραμμή και ένα λεωφορείο μετασκευασμένο από παλιό στρατιωτικό όχημα.
    Καμιά δεκαριά ταξί έχει το νησί αλλά κυρίως εξυπηρετούν τους εύπορους. Οδηγοί τους ο Ραουζαίος, ο Σαρτζετάκης, ο Κανελής ,το Θανασάκι, ο Παγίδας, ο Γαλαντής, Ο Μαμάς, ο Στέργιος, ο Λούκας, η Μυξαγελάδα και ο Μπαμπικέμπος. Κάποιοι απ’ αυτούς Θα γίνουν και οδηγοί στο Σ.Π.Α.
    Οι κυνηγοί μας, οι περισσότεροι με εμπροσθογεμή δίκαννα, ντουρβά με δίχτυ, παλάσκα με τα σκάγια από τη μία, το μαύρο μπαρούτι από την άλλη και στη μέση τη τζίβα.
    Τα καψούλια είναι χύμα στην τσέπη.
    Υπάρχουν και λίγα οπισθογεμή μόνο με κοκόρια από κανένα ναυτικό.
    Τα φυσίγγια τους ξαναγεμίζονται μέχρι να λιώσουν. Ακριβά και δυσεύρετα. Με το ξυραφάκι έκοβαν το χαρτί για να μπει στην κάνη και το δίκαννο έκλεινε στο γόνατο για να καλυμπράρει τον πάφυλα.
    Τα παπούτσια τους από πάνω βακέτα και κάτω σόλα από λάστιχο αυτοκινήτου, τα κατασκεύαζε ο Χατζηπάνος αλλά και ο Νίκος ο Χαριτόπουλος, καλός υποδηματοποιός και μανιώδης κυνηγός που έμενε στο Στεαστό. Λίγο βαριά αλλά γερά. Το νησί χωματόδρομοι και μονοπάτια.
    Ο δρόμος του Μ. Γιαλού ανύπαρκτος, του Γαλησσά χωματόδρομος.
    Το φορτηγό ξεκινάει τελικά με χαρές και πειράγματα.
    Πρώτη στάση Φανερωμένη. Εκεί Θα βγάλει 3-4 άτομα. Στου Ξύστρη άλλους 5-6 για Νήτες-Πελά-Βουνάκια και Κουκουφά.
    Τέρμα στου Ταλάκη έξω από το φούρνο της Ποσειδωνίας. Εννέα η ώρα επιστροφή από τον ίδιο δρόμο και Θα τους μαζέψει πάλι για Ερμούπολη.
    Ντελαγκράτσια-Κόμητο υπάρχει μόνο καρόδρομος που είχε ανοίξει ο Διακάκης για να πηγαίνει με την άμαξα και τ’ άλογα σπίτι του, στο Κόμητο.
    Τα εμπροσθογεμή τα πούλαγε ο Καλλιβρούσης. Δύο-δυόμισι δράμια μπαρούτι και Τριάντα γραμμάρια σκάγια η συνταγή. Κι αν είχε λίγη υγρασία έχωναν ένα φτεράκι από πουλί στην τρύπα των βιδωνιών να την τραβήξει. Κάποιες φορές έκανε ‘ίσκα’ και μέχρι να ακούσεις το μπαμ! το τρυγόνι είχε πάει Σέριφο.
    Πάντως η μαύρη κάπνα κάλυπτε την ατμόσφαιρα μ’ ένα πέπλο μυστηρίου. Μετά το κυνήγι έβγαζαν τις κάνες και τις έπλεναν στη στέρνα.
    Μετά έκλειναν τις τρύπες των βιδονιών με οδοντογλυφίδες και έριχναν στην κάνη από ένα ποτηράκι ξύδι.
    Αργότερα ξέπλυμα πάλι και ανάποδα τις κάνες να στραγγίσουν μέχρι το πρωί.
    «Μια μέρα τουφέκισα τη βέργα μου», Θυμάται ο Ψαθόπουλος ο Κώστας (Μουθούκι) «ήμουν 18 χρονών στο Βόλακα. με ένα καλό Εγγλέζικο εμπροσθογεμές που μου έδωσε ο Λιονταρίτης ο Βαγγέλης, που ήταν του πατέρα του. Περνάει ένα κοπάδι τρυγόνια από πάνω μου την ώρα που γεμίζω και από τη φούρια μου πάει η βέργα από έβενο ».
    Υπήρχε και ο Φιρίος απ’ όπου οι πλούσιοι αγόραζαν κάλυκες και μπαρούτι και σκάγια. Δεν πούλαγε όπλα. Αργότερα μετά από προτροπή του Δεληγιαννίδη του Τάσου έφερε και ο Παπουτσάκης ο Αντρέας υλικά για γέμισμα. Αργότερα με την βοήθεια του Γάλλου πρόξενου Μπρατσαφόλια, πρωτοέφερε στο νησι τα ROBUST 222. Υπήρχε και ένα καφενείο τότε για τους κυνηγούς. Του Στεφανή, του πατέρα του βουβού, που έμενε στο Στεαστό. ‘Ηταν εκεί στην κορυφή της ανηφόρας.
    Οι Τσαγκαράκηδες και σι Απέργηδες πήγαιναν εκεί. Μαζεύονταν και άλλοι κυνηγοί από τις τρεις το πρωί μέχρι να ξημερώσει. Κι από του Στεφανή ποδαράτο για Γαιδουροκυλίστρα, Τρούλο, Αγρέλα.
    Οι Ερμουπολίτες συνήθιζαν να πηγαίνουν για κυνήγι στον Κάβο της Ντελαγκράτσιας. Οι μόνιμοι κάτοικοι των χωριών —Γαλησσά, Φοίνικα, Ποσειδωνία- πήγαιναν Σπυράκι, Γλάροντα, Χαρασώνα. «Ήρθαν οι ‘Καστριανοί’» έλεγαν «να μας τα πάρουν όλα και να μας διώξουν». ‘Ηταν τότε που κάποιοι Ερμουπολίτες αγόραζαν κανένα κτηματάκι στα χωριά.
    Οι Απανωσυριανοί πήγαιναν Σκορδιά, Βούλια ή Απάνω Μεριά. Όσοι έμεναν Ανάσταση ή Βροντάδο, τους βόλευε καλύτερα ο Αγ. Δημήτριος και μέσα, προς Κοράκι και Νεραντζιές. Στα χωριά ρεύμα δεν υπήρχε. Το καλύτερο πέρασμα για τα τρυγόνια τα πεύκα της Ντελαγκράτσιας και τα λίγα φωτάκια από καμιά γεννήτρια σε σπίτι πλούσιου, έσβηναν νωρίς. Πίσσα το σκοτάδι.
    Οι πλούσιοι τότε συνήθιζαν να μένουν μακριά από τη Θάλασσα και την πολυκοσμία. Παρακοπή, Ντελαγκράτσια, Χρούσσα, Πισκοπιό.
    Τα αρχοντόσπιτα πύργοι ακόμα δεσπόζουν μέσα στα πυκνά πεύκα Ο καθένας τους είχε ένα βοηθό που για 10 δραχμές τότε τον πήγαινε με το γαϊδούρι στο βουνό, του κουβάλαγε το τουφέκι. και του μάζευε τα πουλιά.
    Ντόπιοι φτωχοί έβγαζαν έτσι ένα μικρομεροκαματο , και αν ήταν τυχεροί ίσως εξοικονομούσαν και κανένα χάρτινο κάλυκα που ίσως ξέφευγε από το βλέμμα του αφέντη.
    Έτσι ο Φουστάνος έπαιρνε για βοηθό τον Γιαννούλη. Ο Τόζος ο Νίκος, που είχε το βυρσοδεψείο, έπαιρνε τον Μητσούλια. Οι Βελισσαροπουλαίοι, τον Ιωσήφ τον Κοκάλα. Ο Κουλούρης ο Σταύρος, τον Στεφανή τον Αγιωρίτη. Ο Ξύδης ο Τάκης, το Δουβλίνο. Ο Κουλούρης ο Λεωνίδας, τον Γιαμαλάκη τον Αντώνη. ΠαρακοπήΑντριές καβάλα και τους έχτιζαν και Τα καρτέρια.
    Ήταν κι ο Λεμονάκης ο Αντρέας, ο Μαμίδης, ο Κοτσολάκης, ο Ζησιμάτος, ο φωτογράφος ο Κόκκινος.
    Αμάξι είχε τότε μόνο ο Κουλούρης και σι Βελισσαρόπουλοι. Τα καρτέρια ήταν ονομαστικά. Κανένας δεν έπαιρνε του άλλου.
    Αυτό πρέπει να έγινε προ εικοσιπενταετίας, όταν αποφασίστηκε από τον Κυνηγετικό Σύλλογο το: «Όποιος πρόλαβε τον Κύριο είδε».
    Το καλύτερο καρτέρι ήταν του Λαδόπουλου μέσα στο κτήμα του, απέναντι από τα σχολεία της Ποσειδωνίας.
    Πάντα σκότωνε τα περισσότερα. Είχε φτιάξει και μια εξέδρα-πύργο για καρτέρι.
    Είχε τότε τον Μπάμπη τον Βλάχο για μπαξεβάνη. Από τα τρυγόνια και τα ορτύκια τότε κρατούσαν κάποια. Τα υπόλοιπα τα πούλαγαν στην αγορά.
    Κρέμονταν στα μανάβικα αρμαθιές, αν τα προλάβατε. Σακοράφα με σπάγκο από τη μύτη και 10 φράγκα το τρυγόνι και 8 το ορτύκι.
    Τα στοιβάζανε και σε κοφίνια, τα τύλιγαν με λινάτσα και πήγαιναν Περαία για πουλημα με το Μοσχάνθη, το Κωστάκης, το Άνδρος, το Μυρτιδιώτισσα.
    Τόσο πολλά ήταν!
    Οι μπεκάτσες και οι πέρδικες πήγαιναν συστημένες σε πλούσιους. Κατέβαζε αρκετές τότε στην πόλη μαζί με το γάλα ο Σκορδάρης ο Πέτρος από το Πλατύ Βουνί. «Είχε πουλιά τότε», θυμάται η Κυρά Γιωργία. «Τρώγαμε, δίναμε στην αδερφή μου, στις Θειάδες μου και παίρναμε και καμιά ογδονταριά στην Αθήνα».
    Οι παλιοί τουφέκιζαν τον τόκο και άφηναν το κεφάλαιο ανέπαφο, όμως η ανθρωπινη εξελιξη , η τεχνολογια και ο πλουτος δεν πάνε αντάμα με τον πλουτο της φύσης
    Μακάρι η φύση, φίλοι μου, να μας δίνει τόσο δέος και τόση σοφία, όση
    χρειαζόμαστε!

    Σωτήρης


    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    10/08/2009
    Αρ. μηνυμάτων:
    398
    vebarbar στις #156502

    Σωτήρη υπέροχο κείμενο! Με ταξίδεψες πραγματικά…προσπαθώ στο μυαλό μου να σκεφτώ τα μέρη που περιγράφεις και τα συγκρίνω με το πως έχει γίνει σήμερα το νησί μας!Να'σαι καλά!!!

    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    09/02/2005
    Αρ. μηνυμάτων:
    2317
    PORTO13 στις #156607

    Η Ελληνική πραγματικότητα του "τότε" σε όλο της το Μεγαλείο!!!!!!
    ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ!!!!!!!

    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    07/03/2008
    Αρ. μηνυμάτων:
    7357
    Sniper645 στις #156630

    ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΡΕ ΣΩΤΟ ΜΕ ΤΑ ΩΡΑΙΑ ΣΟΥ!!!!!!

    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    28/07/2003
    Αρ. μηνυμάτων:
    8970
    leo στις #156633

    Σωτήρη… Respect! Έγραψες.

    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    11/02/2007
    Αρ. μηνυμάτων:
    3285
    kryptia-e στις #159395

    Α ρε Σωτερ, ωρες ωρες με συγκινεις ρε φιλε…

    Με αφορμη το κειμενο σου, θυμηθικα και εγω τα κειμενα που εγραψε σε ενα μικρο βιβλιαρακι πριν 13 χρονια ενας ξαδερφος του πατερα μου. τα κειμενα προερχονται απο προφορικες εξιστορησεις του παππου του και αφορουν την εποχη του μακεδονικού αγώνα. θα γραψω 2 αποσπασματα απο τα λεγομενα αυτου του ανθρωπου.
    δεν ειναι κειμενα που περιγραφουν το κυνηγι τοσο, οσο την εποχη και την ζωη στην εποχη εκεινη. περιγραφουν το τοπιο. ενα τοπιο που δεν υπαρχει πλεον…

    Η ΕΛΑΦΙΝΑ
    "προχωρουσε αμεριμνος στο δάσος με τα έλατα. ήταν τόσο πυκνό που απο μακρια φαινόταν μαύρο.έτσι και το έλεγαν,μαύρο δάσος. δεν πρόσεχε πουθενά, ονειροπολούσε.ηταν πλυμμηρυσμένος απο ψυχική ευεξία.κρατούσε το μάνλιχερ με το δεξί του χέρι ακουμπισμένο στον ώμο.
    μια νευρική σκυλίτσα που τον ακουλουθούσε πηγαινε ποτε μπροστά πότε πίσω ψάχνοντας νευρικά, όταν ξαφνικά μέσα απο το πυκνό πετάχτηκε μια ελαφίνα.
    γύρισε και πυροβόλησε ασυναίσθητα.
    πλησίασε και ήταν ακόμα ζωντανή.
    κοίταξε και δεν πίστευε. τα μάτια της ήταν πλημμυρισμένα δάκρυα.
    γύρισε το βλέμμα της πάνω του.
    ένιωσε πιο άσχημα απ'το να σκότωνε άνθρωπο.
    πήγε στα καλυβια σχεδόν τρέχοντας. δεν ξαναπυροβόλησε ποτέ ελάφι!"

    ΤΟ ΕΛΑΦΙ ΠΟΥ ΧΑΙΡΕΤΗΣΕ
    "είχαν φτάσει στην κορυφή του δασωμένου λόφου και κατέβαιναν στη μια απο τις δυο άδενδρες κοιλοτητες που υπήρχαν, ακριβώς στο κέντρο, οταν έπεσαν πάνω σε ένα κοπάδι ελάφια που έβοσκε αμέριμνο.
    η παρέα των νομάδων στην αρχή έμεινε ακίνητη, μετά κάπιοι σήκωσαν τα όπλα.
    δυο τρεις έκαναν νόημα να μην πυροβολήσουν.
    έκατσαν κάμποσο και τα θαύμασαν. στο τέλος τα ελάφια απομακρύνθηκαν σιγά σιγά προς την άκρη του δάσους.
    ένα τεράστιο αρσενικό έμεινε τελευταίο, κατευθήνθηκε στους νομάδες,σταμάτησε.
    έκανε πίσω κουνώντας δυο τρεις φορές το κεφάλι με τα τεράστια κέρατα και απομακρύνθηκε τελευταίο.
    οι νομάδες οσο ζούσε και ο τελευταίος της παρέας έλεγαν για το ελάφι που τους ευχαρίστησε χαιρετώντας τους που δεν τα σκότωσαν."

    ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΣΤΟΝ ΚΥΝΗΓΟ
    γαβγίσματα ακούγονταν στο λογγο. ένα τσοπανόσκυλο πήγαινε χέρι ποδάρι ένα τεράστιο καπρί.σήκωσε το όπλο και πυροβόλησε. το γουγούνι έπεσε στον τόπο.
    ένας ταλαιπωρημένος χωρικός εμφανίστηκε μπροστά του,ήταν δικό του το σκυλί.
    "Ε κεχαγιά(αρχιτσέλιγκας), το κεφάλι στον κυνηγό, το άλλο το μοιράζουμε".
    κοιταξε την ταλαιπωρία στο πρόσωπο του, την θλίψη στα μάτια του, τα ροζιασμένα χέρια του. χαμογέλασε πλατιά. "έτσι είναι το σωστό" , είπε.

    ( η άποψη ενός άλλου γέροντα που γεννήθηκε μετα τους βαλκανικούς και πέθανε πριν λιγα χρόνια)ΤΟ ΒΟΥΝΟ ΠΟΥ ΣΚΟΤΩΣΑΝ-ΚΑΙΜΑΚΤΣΑΛΑΝ
    "τα κακα μαντάτα φάνηκαν απο νωρίς.πρώτα μάζεψαν τα νερά και τ ακατήυθηναν εκει που ήθελαν. λίγα στην αρχή, περισσότερα αργότερα, όλα στο τέλος.
    μετά άρχισαν να επεκτείνονται. οχι δεν ειναι εδώ τα σύνορα είναι πιο πάνω, λίγο παραπάνω.δεν τους εκαναν πια οι άνθρωποι της ελευθερίας, των ανοικτών εκτάσεων.
    κατόπιν άνοιξαν δρόμους.ηταν μια πληγή στην καρδιά του βουνού, σε κάθε πλαγιά σε κάθε κορφή να μην κουράζονται. ύστερα ξήλεψαν το δάσος. δεν άφησαν ζύγρα (πυκνό αδιάβατο μέρος του δάσους), δεν άφησαν μεγάλο δέντρο. ήταν σαν φυτεία.
    μετά έφεραν τα γελάδια, αυτά τα ζωντανά με το κρέας που μυρίζει. πως τα τρώνε? έφαναν τις σκόρτσες (μικρός θάμνος με βελονοειδή φύλλα που έρπει στη γη), έφαγαν τις μαυραδιές. το έκαναν έρημο.
    στο τέλος, πήγαν στην κορυφή και έστεισαν το χιονοδρομικό κέντρο.Πρόοδο το ειπαν. με τις πίστες και τις εγκαταστάσεις να πληγώνουν το κορμί του. έφυγαν τα ζωντανά, έφυγαν τα αγρίμια, έφυγαν οι άνθρωποι του βουνού, ήρθαν οι βάρβαροι με τις φανταχτερές στολές, με τον πολιτισμό του θεαθήναι.
    μα πιο πολύ απόλα έφταιγε που πέθανε η ψυχή μας.
    οι άνθρωποι που ήξεραν κάθε βρύση και κλαθε πλαγιά με το όνομα της, χάθηκαν σαν την πάχνη που εξαχνώνεται στις πρώτες ακτίνες του ήλιου"

    έχει και 3 αποσπάσματα άσχετα με το κυνήγι. για μένα όμως είναι πολύ σημαντικά μιας και του τα περιέγραψε ένας υπερήλικας αυτόπτης μάρτυρας της εποχής. εμένα προσωπικά με συγκίνησα πολύ, γιαυτό και θα τα γράψω:

    Ο ΚΑΠΕΤΑΝ ΦΙΩΤΑΚΗΣ
    "τα αποσπάσματα , τους πέτυχαν στον κάμπο της φλώρινας. πήγαιναν απο το καιμάκτσαλαν στο πισοδέρι νυχτα για να ειναι αθέατοι.
    κάποιος τους είδε, τους πρόδωσαν, κυκλώθηκαν.
    η μέρα χάραξε. καθόταν πίσω απο μια μικρή πέτρα και δεχόταν τις σφαίρες στους μηρούς. οι άνδρες του αποδεκατίζονταν δίπλα του.
    Σκεπτόταν τα βουνά της κρήτης, ίσως και κάτι άλλο. τάδιωξε απο το μυαλό του.
    ήταν το τέλος και έπρεπε να κάνει το πρέπον.
    ενεργούσε σαν να μην ήταν εκεί.
    έσωσε ψύχραιμα τις σφαίρες στο μάνλιχερ και άφησε μια στο πιστόλι. τον βρήκαν με μια σφαίρα στο κεφάλι."

    ΣΤΟΝ ΚΑΠΕΤΑΝ ΚΑΡΑΣΕΒΝΤΑ
    "ανέβαινε ολόρθος τον ανήφορο με τις σφαίρες να σφυρίζουν δίπλα του, εκεί που σε μια αλλη εποχή θα ανέβαιναν οι αναβατήρες απο το χιονοδρομικό κέντρο.
    έπρεπε να βοηθήσει τον νομάδα που περικυκλώθηκε στην κορυφή του κωνικού λόφου(μετερίζι).
    το σώμα του είχε διαλυθεί και είχε μείνει με τους νομάδες, είχε φέρει και αυτά τα σύνχρονα όπλα απο την αθήνα που δεν βρίσκονταν πουθενά.
    κατόπιν έλεγαν οτι το σιγκούνι ανάμεσα στα πόδια του ήταν κόσκινο και μια σφαίρα είχε ξύσει το τριχωτό της κεφαλής ακριβώς στο κέντρο.
    "αν δεν ειναι η δικιά σου σφαίρα, δεν σε πιάνει" είπε απλά.

    ΤΑ ΑΣΧΗΜΑ ΝΕΑ
    ο Στέργιος ο Χήτας πήγαινε απο το λάντοβο στο καιμακτσαλάν.
    τον ειχαν στείλει απο το τσελιγκάτο. οδηγούσε άλογα φορτωμένα με καλαμωτές. μέσα είχε κρυμμένα όπλα που ειχε στείλει το Ελληνικό προξενίο της θεσσαλονίκης.
    τα είχε παραλάβει απο τον σταθμαρχη του σιδηροδρομικού σταθμού. ήταν ο σύνδεσμος.
    λίγο έξω απο το τέχοβο είδε μια παράξενη σκηνή.
    2 τούρκοι χωροφύλακες οπισθοχωρούσαν έχοντας παρατεταμένα τα όπλα.οταν τους πλησίασε, του έδειξαν 2 κρεμασμένους σε μια καρυδιά.πήγε μόνος του. πρόσεξε το κομμένο δάχτυλο στο χέρι του ενός.
    δεν είπε τίποτα στους τούρκους.
    το βράδυ όλα τα καλύβια είχαν μάθει τα κακά νέα.
    οι βούλγαροι είχαν κρεμάσει με προδοσία τον Άγρα.

    ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ
    "ειχαν βάλει τα σακιά με το μαλλι γύρω στα καλύβια.
    σταματάνε τις σφαίρες.Η μάχη μαινόταν ώρες και εκείνος είχε παγώσει, ανάμεσα στα δύο στρατόπεδα. οι βούλγαροι τον φώναζαν, οι νομάδες τον φώναζαν.
    τι θα μου κάνουν είπε, Χριστιανοί είναι και αυτοί και πήγε.
    την άλλη μέρα οι νομάδες τον βρήκαν με σαράντα μαχαιριές. "πάντα ήταν λίγο χαζός" , είπαν".

    στο βιβλιο αυτο με το όρο "νομάδες" , ενοουνται οι σκηνίτες Σαρακατσάνοι. τα γεγονότα διαδραματίστηκαν κυρίως στο καιμακτσαλάν, την εποχή που η Μακεδονία ήταν τουρκοκρατούμενοι, οι κομιτατζήδες θέριζαν τον πλυθησμό και οι Μακεδονομάχοι είχαν βρει καταφύγιο στα τσελιγκάτα των νομάδων , που ήταν πάντοτε εγκατεστημένα στις παγωμένες κορυφές του βουνού. Παγωμένες, γιατι το καιμακτσαλάν ειναι το μοναδικό βουνο στην Ελλάδα που είχε χιόνι ακομα και τον ιούλιο και χιόνιζε …

    για το τέλος άφησα τα λόγια του συγγραφέα του μικρού αυτού βιβλίου, κ.Δημήτρη Κωτούλα:

    "κάποτε ένας θείος μου που έπασχε απο ανίατη ασθένια χωρίς να το ξέρει, βγήκε στο μαλκόνι του εξοχικού του σπιτιού και ο παιδικός του φίλος, γεροντάκι και αυτός, του φώναξε απο μακριά με τον χαρακτηριστικό τρόπο που μιλούν οι νομάδες στις μεγάλες αποστάσεις.
    "περπάτα τα περπάτα τα αυτά τα μονοπάτια, γιατι δεν τα ξαναπερνάς, δεν τα ξαναδιαβαίνεις"

    πάντα ήθελα να πιώ νερό απτην πασπάλω, την πιο κρύα βρύση του Καιμακτσαλάν και δεν ήπια.ήθελα να δω την κλεφτόβρυση με τον μεγάλο κάναλο και δεν αξιώθηκα. την σαρούλα του παλιού μονοπατιού στην τσούκα και δεν ειδα το τάπανι και δεν ήρθαν τα πράγματα βολετά.
    δρόμοι και μονοπάτια άλλων ανθρώπων και άλλων εποχών που ποτέ δεν έκανα και ίσως δεν κάνω ποτέ και πολύ φοβάμαι πως τώρα πια δεν έχει νόημα. δεν ξέρω γιατί άλλα έτσι συμβαίνει.
    το αίσθημα οτι αν δεν κάνεις κάτι τώρα, οτι αυτή η στιγμή είναι μοναδική και δεν θα σου δοθεί ποτέ η ευκαιρία στην ζωή σου να κάνεις ακριβώς το ίδιο. οτι ποτέ το χόρτο δεν είναι το ίδιο, ούτε το έδαφος, ούτε ο αέρας και τα φύλλα των δέντρων, ούτε οι άνθρωποι. μπορεί να μοιάζουν, αλλά θα είναι λίγο ή πολύ διαφορετικά.

    κυριακή πρωί. δεν με έπιανε ο τόπος.σηκώθηκα νύχτα. πήρα το αμάξι και κατευθύνθηκα βόρεια. τα φώτα της πόλης αραίωσαν σιγά σιγά και εγώ βρέθηκα σε κάποιο μέρος που έμοιαζε έξω απο χώρο και τοπο.
    έρημα σπίτια και αποθήκες και ο βαρδάρης να σηκώνει πέτρες. ένας μικρός οικισμός στην κορυφή ενός λόφου να κοιτάζει τα βουνά στα δυτικά.
    κατέβηκα, ψυχή πουθενά και δεν είχε ξημερώσει. ένα σκυλί γαύγισε.
    στην άκρη του οικισμού, μια μικρή εκκλησία, ένας σταυρός 1860-1929. τώρα ξέρω τι απέγιναν οι νομάδες"

    απο πολύ μικρος ακόμα, στις αρχές τις δεκαετίας του 80, πήγαινα κάθε καλοκαίρι με τους θείους μου στις κορυφές του καιμακτσαλάν για ελεύθερη κατασκήνωση. εκεί συναντούσα κοντινούς και μακρυνους συγγενείς, μεσήλικες και υπερήλικες. παιδιά και εγγονια τους όλοι των παλιών νομάδων κτηνοτρόφων του βουνού. τωρα ειχαν σκορπιζει στους 4 ορίζοντες σαν τα παιδιά της πέρδικας-όπως λέει και ο συγγραφέας- παλιά όμως ήταν οι οικογένιες τους δυνατές και πολύ αγαπημένες. δεμένες μεταξύ τους.
    ερχόντουσαν λοιπόν κάθε ιουλιο αύγουστο απο τους τόπους που πλέον διέμεναν και έμεναν εκει γύρω στις 20 μέρες. γυρνουσαμε με τα πόδια ολοι μαζί, τα δάση και τα υψώματα του βουνου. μας πήγαιναν οι παλιοί να πιούμε νερό απο τις παγωμένες πηγές, να ψήσουμε αρνιά και να χωρέψουμε στα δαση που κάποτε οι πατεράδες τους σχεδόν έναν αιώνα πριν κυνηγούσαν ζαρκάδια και λαγούς. πηγαίναμε στις κορυφές και ανάβαμε κεριά στους πεσόντες λοκατζήδες του συμοριτοπόλεμου, στους σέρβους που έχασαν την ζωή τους στον προφήτη ηλία για να διώξουν τους βουλγαρους απο το βουνό κατα τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. είδαμε την κορυφή στην οποία τραυματίστηκε ο καπετάν Γαρέφης οταν εξόντωνε τους κομιτατζήδες, αφήσαμε λουλούδια στο δέντρο που κρέμασαν τον Άγρα οι βουλγαρίζοντες.
    περπατησαμε στο πυκνότερο δάσος της Ελλάδας, μαζέψαμε χαμοκέρασα και νιάουρες και άλλα φρούτα του δάσους.
    όσο καθόμασταν εκει, ενα αυτοκίνητο την εβδομάδα ανέβαινε επάνω στο βουνό, απο τους κακοτράχαλους και απαγορευτικους χωματοδρομους του. και σκεφτομασταν , ποιος μπορει να έρχεται άραγε? σίγουρα καποιος ντόπιος απο τα χωριά που υπαρχουν στους πρόποδες…

    τώρα? το βουνό πατήθηκε. τα θηράματα λιγόστεψαν πολύ. οι περδικες και οι λαγοί που κάποτε αυθονούσαν , σήμερα τις χαίρονται οι νυχτερινοί λαθροθήρες που χρησιμοποιούν ανενόχλητοι τους νέους ασφαλτόδρομους που ανοίχτηκαν ΕΩΣ ΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ σχεδον.
    τα ζαρκάδια, ζώο απαγορευμένο πλέον, κυνηγιέται επίσης απο πολλούς λαθροθήρες. μάλιστα παλαιότερα γινόταν συχνά λόγος για πολιτικούς που τα ζητουσαν κατα παραγγελιά απο τους λαθροθήρες…ελάφια φυσικά δεν υπαρχουν πλεον εκει.
    οι πηγές του βουνού, κυρίως αυτές τις αλπικής ζώνης, μπαζώθηκαν για να γίνει το χιονοδρομικό και τα νερά τους στέλνονται πλέον στα χωριά στον κάμπο. οι βουνίσιοι χείμαροι που υπήρχαν σε υψόμετρο 2500 μέτρων είτε στέρεψαν απο τον ανθρώπινο βιασμό είτε μετατράπηκαν σε μικροσκοπικά ρυάκια…
    στο ύψωμα που έγινε η τελευταία μάχη του Μακεδονικού αγώνα το κράτος έκανε την χειρότερη του ασχήμια. το πήρε παρανόμως απο τους ιδιοκτήτες του και το νοίκιασε σε αλοδαπούς σκιερ αφού πρώτα έχτισε το χιονοδρομικό κέντρο εκει που θα μπορούσε τουλάχιστον να ειχε χτίσει ένα μικρό μουσείο. πάνω στα κόκκαλα χιλιάδων νεκρών πατριωτών. ειναι χαρακτηριστικό μάλιστα το γεγονος, οτι την πρωτη χρονια λειτουργιας του χιονοδρομικου, πολλοι άνθρωποι έπεφταν πανω σε βομβες ολμους σκουριασμένα αυτοματα και σκελετους νεκρων. παρόλο που ο Στρατός είχε κάνει προσπάθειες να τα μαζέψει όλα αυτα απο το 92…αλλα..μαζέυεται μια ολόκληρη ιστορια δεκαετιών που ειναι διάσπαρτη πανω σε ένα ολόκληρο ορεινο γιγαντα?

    διαβάζοντας το κειμενο του Σωτήρη αλλα και το δικό μου, νοιώθω και πάλι μέσα μου μια θλίψη και μια οργή. θλιψη για τα όσα υπεροχα χάθηκαν και οργή για αυτούς που έχουν κάνει τον κόσμο μας ένα μεγάλο σκατό.
    είμαι σίγουρος οτι πολλοί απο εσας, θα έχετε δει ή ακούσει για ένα τέτοιο ή παρόμοιο μέρος, το οποίο ουσιαστικά δεν υπάρχει πια.
    και όπως είπε και ο φιλος ο naval καποτε οι απογονοι μας θα αναφέρονται σε μας και στην εποχή μας και θα μας θεωρουν και τυχερους…

    ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΧΑΛΙΑ ΜΑΣ

    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    11/02/2007
    Αρ. μηνυμάτων:
    3285
    kryptia-e στις #159410

    πως μπορω να βαλω και μερικες φωτογραφιες απο το μερος αυτο?

    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    11/02/2007
    Αρ. μηνυμάτων:
    3285
    kryptia-e στις #159451

    προφητης ηλιας, η κορυφη του καιμακτσαλαν. συνορα Ελλαδας-βαρνταρσκας. μεσημερι 3 η ωρα με ανταρα

    Shot at 2010-11-01

    η πισω μερια της εκκλησιας. Σκοπια

    Shot at 2010-11-01

    η μπροστα μερια, μεσα στο Ελληνικο.διπλα στο σκευοφυλακιο των σερβων

    Shot at 2010-11-01

    η δευτερη κορυφη.κουτσου-μπεη . το σημειο που περιγραφεται στην ιστορια, οπου ειχαν κυκλωθει οι νομαδες απο τους κομιτατζηδες. επισης φαινεται και το σημειο που πηγαζει ο χειμαρος που υροδοτει το χωριο ορμα και αλλα χωρια της καρατζοβας (αλμωπια)

    Shot at 2010-11-01

    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    11/02/2007
    Αρ. μηνυμάτων:
    3285
    kryptia-e στις #159452

    τοποθεσια παπαλαζος. δασος μαυρης πευκης

    Shot at 2010-11-01

    το ιδιο. το ρυακι του καταληγει στο νομο φλωρινας

    Shot at 2010-11-01

    η περιοχη της αρνισας οπως φαινεται απο την κορυφη τσαι.καποτε υπηρχε τσαι εκει, πριν αρχισουν να το ξεριζωνουν ορισμενοι…το σημειο ηταν προωθημενη οχυρη θεση των βουλγαρων στον πρωτο παγκοσμιο και του δ.σ.ε το 48. οι ολμοι βρισκοντουσαν καποτε διασπαρτοι στο μερος.καθως και οι κρατηρες

    Shot at 2010-11-01

    τοποθεσια "καλυβια γιαννακουλα". το πιο νεο σπιτι και το μοναδικο που στεκει ακομα ορθιο και εγκαταλελειμενο στη μεση του πουθενα. καποτε εμεναν συγγενεις μου εκει επι 8 μηνες το χρονο.υψομετρο 1800 μετρα περιπου

    Shot at 2010-11-01

    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    11/02/2007
    Αρ. μηνυμάτων:
    3285
    kryptia-e στις #159453

    η σαρα. αριστερα ειναι η τοποθεσια που χτυπησε ο νομαδας την ελαφινα. δεξια και κατω χαμηλα ηταν το μαυρο δασος που πλεον το εχουν κανει..γκρι.
    καποτε μεσα στο δασος αυτο κυνηγοι απο συγγενικη οικογενια βρικαν σκελετο καρφωμενο με τσεκουρι σε οξια τερας, να φοραει υπομιναρια μιας φουστανελας.

    Shot at 2010-11-01


    Shot at 2010-11-01


    Shot at 2010-11-01

    εξω απο το χωριο τεχοβο(καρυδια). το δεντρο που κρεμασαν τον Αγρα οι βουλγαριζοντες.

    Shot at 2010-11-01

    το καιμακτσαλαν, σημαινει ασπρη κορυφη στα τουρκικα επειδη ηταν ολο το χρονο ασπρο. μερικες φορες ακομα και τον αυγουστο (νοτιο μοριχοβο στα βουλγαρικα, Βορας στα Ελληνικα).

    Shot at 2010-11-01


    Shot at 2010-11-01

    η λιμνη βεγοριτιδα οπως φαινεται απο τα 1300 μετρα περιπου. η βαθυτερη λιμνη των βαλκανιων

    Shot at 2010-11-01

    Συμμετέχων
    Ημ. εγγραφής:
    12/02/2009
    Αρ. μηνυμάτων:
    2226
    Σωτήρης 22 στις #159454

    Πολυ ωραιες Κωστα………μυριζω τον αερα.

Επισκόπηση 11 δημοσιεύσεων - 1 έως 11 (από 11 συνολικά)
Απευθείας μετάβαση στη σελίδα:

Πρέπει να είστε συνδεδεμένοι για να απαντήσετε σ' αυτό το θέμα.


Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων