KOSTASK
Θεωρητικά όλοι γνωρίζουμε το τετριμένο ότι η ανάκρουση έχει άμεση εξάρτηση με την ταχύτητα του φυσιγγίου.
Όμως πως αυξάνουμε την ταχύτητα σ’ ενα φυσίγγι? Υπάρχουν 3 τρόποι α) αυξάνουμε την ποσότητα της πυρίτιδας πέρα από την προτεινόμενη, β) πιέζουμε περισσότερο την γόμωση, γ) χρησιμοποιούμε ένα πιο ισχυρό καψούλι. Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα πέρα από την αύξηση της ταχύτητας και την αύξηση των πιέσεων και της ανάκρουσης.
’ρα λοιπόν στην πράξη η αύξηση των πιέσεων δίνει μεγαλύτερη ταχύτητα αλλά και ανάκρουση.
Θα αναφέρω ένα άλλο παράδειγμα για να γίνω πιο κατανοητός. Υπάρχουν πυρίτιδες που δεν χρειάζεται να αυξηθεί η ποσότητα τους αν αντί για 32 γραμ βάλουμε 34. Το φυσίγγι που είναι γεμισμένο με 34 γραμμ θα δώσει μεγαλύτερες πιέσεις, ελαφρά μειωμένη ταχύτητα και μεγαλύτερη ανάκρουση λόγο της αυξημένης αντίστασης από το μεγαλύτερο βάρος γόμωσης που έχει να προωθήσει.
Δεν έχετε παρά να κάνετε αυτό το τεστ, η διαφορά στην ανάκρουση γίνεται εύκολα αντιληπτή.
Η θεωρεία μιλά για πολύ συγκεκριμένα πράγματα, πως λοιπόν λέμε οτι η ανάκρουση δεν έχει σχέση με τις πιέσεις αφού οποιαδήποτε αύξηση της ταχύτητας προέρχεται από παράλληλη αύξηση των πιέσεων?
Κατά την ταπεινή μου γνώμη ισχύει το εξής: μεγάλη ταχύτητα=αυξημένες πιέσεις=αυξημένη ανακρουση και το αντίστροφο
leo
Για την θεωρία του λακτίσματος έχω ξαναγράψει ότι η γνώμη όλων των ξένων βλητικών και αρθρογράφων είναι η εξής: Το λάκτισμα είναι ευθέως ανάλογο του βάρους και της ταχύτητας της γόμωσης και αντιστρόφως ανάλογο του βάρους του όπλου. Πουθενά δεν αναφέρονται οι πιέσεις σαν παράγοντας που επηρεάζει το λάκτισμα, παρά μόνο σαν παράγοντας καταπόνησης του όπλου.
Είναι δε τέτοια η ομοφωνία τους σ’ αυτό το θέμα, σε αντίθεση με άλλα θέματα όπου διαφωνούν, που εγώ τουλάχιστον έχω πειστεί ότι έχουν δίκιο.
Φιλικά,
————-
ΛΕΩΝΙΔΑΣ
KOSTASK
Λεωνίδα δεν διαφωνώ ότι όσο μεγαλύτερη ταχύτητα – τόσο μεγαλύτερο κλώτσημα. Απλά τονίζω οτι μοιραία με την αύξηση της ταχύτητας έχουμε παράλληλη αύξηση των πιέσεων. Γι αυτό συνηθίζεται να λέμε “κλωτσά γιατί έχει πολλές πιέσεις”.
Επειδή δεν είμουν ποτέ καλός στην φυσική, θα ήθελα να μου πείτε πως ονομάζεται η δύναμη που προξενεί την ανάκρουση και πως δρα κατά τον πυροβολισμό.
Αυτό που ενδιαφέρει εμάς σαν χρήστες, είναι να ξέρουμε οτι τα φυσίγγια με αρχικές ταχύτητες άνω των 400 m/s, πιθανώς υπερτερούν στις πολύ κοντινές αποστάσεις (δώρο -άδωρο αφού σε τέτοιες αποστάσεις δεν απαιτείται ιδιαίτερα μεγάλη προσκόπευση), όμως ο συνολικός χρόνος που χρειάζονται τα σκάγια για να φτάσουν σ’ ενα στόχο που βρίσκεται στα 35 είναι σχεδόν ίδιος μ’ ενα νορμαλ φυσίγγι με Vo 390 m/s.
Όσο αυξάνεται η αρχική ταχύτητα τόσο μεγαλώνει η αντίσταση του αέρα. Οπότε μετά τα 20 μέτρα τα σκάγια του γρήγορου φυσιγγιου έχουν ίσως μικρότερη ταχύτητα από του υποτιθέμενα αργού.
Έτσι το μόνο που μένει είναι η καταπόνιση του όπλου, του ώμου μας και οι άθλιες συγκεντρώσεις-κατανομές. Δείτε στην Κυνηγεσία κάποια ποσοστά συγκεντρώσεων σε δοκιμές στα 35 μέτρα με demi, 50% η 55% και θα καταλάβετε πόσο επιζήμιες είναι οι μεγάλες ταχύτητες.
Τα λέω αυτά με αφορμή ερώτηση του νέου μέλους “Soyros” που ψάχνει γρήγορο φυσίγγι για να μειώσει την προσκόπευση.
XIRO
Καταθέτω την γνώμη μου μόνο από Φυσική θεώρηση. Όταν εκπυρσοκροτήσει το φυσίγγι τότε τα υλικά της γόμωσης επιταχύνονται (όχι γραμμικά βέβαια,η αύξηση της ταχύτητας μέσα στην κάνη έχει την μορφή ακανόνιστης παραβολής).Για να απλουστεύσουμε τα πράγματα ας θεωρήσουμε ότι η ταχύτητα της γόμωσης αυξάνεται γραμμικά μέσα στην κάνη.Τότε η γόμωση ,σκάγια και συγκεντρωτήρας αποκτούν oρμή που δίνεται από τον τύπο:Jγ=mγ.υγ.Όπου mγ η μάζα της γόμωσης και υγ η ταχύτητα της γόμωσης .(Δεν μπορώ να γράψω σε καλύτερη μορφή χωρίς equation).To όπλο θα αποκτήσει ορμή (ανάκρουση) κινούμενο προς την αντίθετη φορά με ταχύτητα τέτοια που να του δίνει την ίδια (σε απόλυτη τιμή) ορμή Jo=mo.υο,δηλαδή σύμφωνα με την αρχή διατήρησης της ορμής σε ένα κλειστό σύστημα (όπλο-φυσίγγι) θα ισχύει: mγ.υγ=mo.υο με υο και υγ να έχουν αντίθετα πρόσημα λόγω διαφορετικής φοράς.
’ρα φίλε Κώστα αν τα δύο όπλα έχουν όλες τις επιμέρους παραμέτρους ίδιες (Βάρος όπλων,βάρος γόμωσης,αρχική ταχύτητα) θα έχουν ακριβώς την ίδια ανάκρουση,με το 20άρι να βγάζει περισσότερες πιέσεις λόγω ακριβώς στενότερου αυλού (Νόμος Bernoulli).
Παρεπιπτόντως να αναφέρω ότι ένα φυσίγγι για να έχει καλύτερη μηχανική απόδοση θα πρέπει η καμπύλη του έργου που παράγεται να είναι ομαλή στο μεγαλύτερο μέρος της κάνης και όχι να παρουσιάζει τοπικές εξάρσεις γιατί τότε υποδηλώνεται ανώμαλη πορεία των πιέσεων στην διαδρομή της γόμωσης μέσα στην κάνη.Αν έχεις παλιά τεύχη του ΚΥΝΗΓΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΗ θα δείς σε διαφημιστική καταχώρηση του ΣΤΟΚΑ τα παραπάνω.(Γι’ αυτό εκτιμώ τα φυσίγγιά του).
Βέβαια όλα αυτά δεν είναι απόλυτα,γιατί στην Βλητική υπεισέρχονται πολλοί παράγοντες.Παράδειγμα:λέμε ότι ένα γρήγορο φυσίγγι θα έχει και μεγαλύτερες εναπομένουσες ταχύτητες αλλά δεν είναι έτσι ,γιατί η αντίσταση του αέρα είναι ανάλογη της ταχύτητας και οι εναπομένουσες ταχύτητες είναι οι ίδιες ή και μικρότερες από ένα σχετικά αργό φυσίγγι.
’λλο παράδειγμα: σε συζητήσεις που έκανα σαν φοιτητής με τον καθηγητή μου της Μηχανικής μου έλεγε ότι τα σκάγια μέσα στην κάνη μπορούμε να θεωρήσουμε ότι συμπεριφέρονται σαν ρευστό οπότε ισχύει για αυτά ο νόμος Bernoulli.Πριν 3 χρόνια όμως ένας γνωστός μου καθηγητής στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης μου είπε ότι αυτό δεν ισχύει και ότι πρέπει να περιγράφουμε την κίνηση των σκαγιών μέσα στην κάνη κατά στιβάδες.’ντε βγάλε άκρη.Πάντως κατά την ταπεινή μου άποψη ο Bernoulli εξηγεί πολλά πράγματα για την κίνηση των σκαγιών μέσα στην κάνη,βλέπε κωνικά τσοκ και tula τσοκ,πράγματα τα οποία έχουν επιβεβαιωθεί πειραματικά.
LEOΣυμφωνώ απόλυτα με τον Κώστα, με μία μικρή μόνον διόρθωση. Γράφεις: Έτσι φτάνουν στον στόχο (τα φυσίγγια με υψηλή Vo) την ίδια στιγμή με αυτά που διαθέτουν νορμάλ ταχύτητες.
Στην πραγματικότητα, τα γρήγορα φυσίγγια φτάνουν στο στόχο με την ίδια μένουσα ταχύτητα με τα αργά, αλλά όχι στον ίδιο χρόνο, δηλαδή η προσκόπευση είναι πράγματι μικρότερη, γιατί ναι μεν επιβραδύνουν πιο γρήγορα από τα αργά, αλλά ξεκινώντας πιο γρήγορα, ο συνολικός χρόνος πτήσης είναι μικρότερος. Αυτό βέβαια, δεν μπορεί σε καμμία περίπτωση να δικαιολογήσει τα μειονεκτήματα των γρήγορων φυσιγγίων, όπως οι κακές και σκορπισμένες κατανομές, οι υψηλές πιέσεις και το μεγάλο λάκτισμα.
Όπως λέει κι ο Κώστας, η προσκόπευση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σκόπευσης με κυνηγετικό όπλο, και κατ’ εμέ, εκεί είναι κι όλη η ουσία. Ακόμα κι αυτοί που ισχυρίζονται ότι δεν βλέπουν καθόλου προσκόπευση, στην πραγματικότητα χρησιμοποιούν άθελά τους μία τεχνική (“swing through”) με την οποία δημιουργείται η ψευδαίσθηση στα κοντινά πουλιά ότι ντουφεκάνε πάνω στον στόχο. Στην ουσία βέβαια, μέσω της χρονικής υστέρησης του εγκεφάλου και του νευρομυικού συστήματος, μπαίνει η απαραίτητη προσκόπευση, απλά δεν γίνεται αντιληπτή από τον κυνηγό.
KOSTASK
Λεωνίδα πράγματι τα σκάγια του γρήγορου φυσιγγίου θα φτάσουν λίγο νωρίτερα.
Όμως σε σχετικούς συγκριτικούς πίνακες που έχω δει, η διαφορά μετά τα 30 μέτρα είναι πολύ μικρή και σχεδόν δεν επιρεάζει καθόλου την προσκόπευση στα 35 μέτρα.
Φυσικά δεν μιλάμε για σύγκριση ενός “Εγγλέζικου” φυσιγγίου με Vo 350 m/s και ενός πολύ γρήγορου των 410 m/s.
LEO
Κώστα, φυσικά και η διαφορά στην προσκόπευση θα είναι τόσο μικρή, που θα είναι ουσιαστικά αδύνατον να υπολογιστεί από τον κυνηγό την στιγμή της ντουφεκιάς. Στο σκοπευτήριο, όπως γνωρίζεις, τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, και ένας έμπειρος σκοπευτής είναι ικανός να διακρίνει μικροδιαφορές στις ταχύτητες, και να αλλάκει λίγο τις προσκοπεύσεις.
Εγώ προσωπικά, στο κυνήγι, ουδέποτε αξιολόγησα σωστά τις ταχύτητες κάποιου φυσιγγίου, και ακόμα όταν κατέληγα ότι π.χ. το τάδε ή το δείνα φυσίγγι είναι αργό ή γρήγορο, η πραγματικότητα ερχόταν να με διαψεύσει.
Μέσα από το φόρουμ, έχουμε καταφέρει και έχουμε κινήσει τα λιμνάζοντα νερά σε διάφορα θέματα του κυνηγίου. Έχουμε φέρει στην επιφάνεια θέματα που δεν είχαν συζητηθεί ποτέ, και άλλα θέματα όπου οι επικρατούσες απόψεις απείχαν μακριά από την πραγματικότητα. Έχουμε χρησιμοποιήσει τεκμηριωμένες απόψεις βλητικών και αρθρογράφων, και τα έχουμε αντιπαραθέσει στα επιχειρήματα των “βλητικών του καφενείου” όπως επιτυχημένα τους ονομάζει ο Αιγινίτης. Στο θέμα της αρχικής ταχύτητας των φυσιγγίων, ήδη έχουν αναφερθεί πάρα πολλά και θα γραφτούν κι άλλα, και σιγά σιγά οι κυνηγοί θα καταλάβουν ότι οι υψηλές Vo είναι άχρηστες, ζημιογόνες, και καμμιά φορά και επικίνδυνες. Κάποια στιγμή, όταν το κλίμα αρχίσει να αντιστρέφεται, πιθανόν και οι ίδιοι οι κατασκευαστές και εισαγωγείς, αλλά και οι αρθρογράφοι/δοκιμαστές αρχίσουν να αναθεωρούν τις δημοσιευμένες ταχύτητες των φυσιγγίων.
Φιλικά,
XIROKOS
Νομίζω ότι είναι σαφές σε όσους έχουν ασχοληθεί έστω και λίγο με την βλητική ότι δεν πρέπει να “ψωνίζουμε” φυσίγγια διαβάζοντας μόνο νούμερα.
Το χαρτόνι και η δοκιμή μόνο μπορούν να δώσουν συμπεράσματα μια που είναι πολλές οι παράμετροι (όπλο ,τσοκ, συνθήκες περιβάλλοντος) που επιρεάζουν το αποτέλεσμα.
postamble();