Ένα ιστορικό όπλο που συνόδεψε χιλιάδες κυνηγούς στις ορεινές και πεδινές τους περιπλανήσεις είναι το αυτογεμές 48/AL.
Μετά την τεράστια επιτυχία που σημείωσε στην παγκόσμια αγορά από τις αρχές μέχρι τα μέσα του περασμένου αιώνα το εκπληκτικό BROWNING AUTO 5, πολλές εταιρίες, κυρίως αμερικάνικες και ιταλικές, προχώρησαν στην κατασκευή παρόμοιων όπλων για ν’ αποσπάσουν μερίδιο από την αγορά, που για χρόνια μονοπωλούσε το AUTO 5.
Τη σημαντικότερη ίσως επιτυχία σημείωσε – ιδιαίτερα την εικοσαετία 1950-1970 – το L. FRANCHI 48/AL. Ένα όπλο που λειτουργούσε βέβαια κατά το πρότυπο του BROWNING AUTO 5, με μακρύ επανατατικό ελατήριο.
Η ιστορία της LUIGI FRANCHI στα όπλα ήδη ήταν πολύ μεγάλη και ξεκινά περίπου από τα μέσα του 19ου αιώνα.
Η οικογένεια Franchi δραστηριοποιήθηκε στην Μπρέσια, όπου κατέφυγε ο πρώτος Franchi, προερχόμενος από το Κόμο, που βρίσκεται κοντά στον ποταμό Άντα (Adda), σε μια εποχή που η Μπρέσια ανήκε στην βενετσιάνικη δημοκρατία, γνωστή σαν “Serenissima”.
Άφησε την πατρίδα του σε μια εποχή, που κάθε άνθρωπος που ζητούσε ελευθερία στο Κόμο διωκόταν.
Τεχνίτης μεταξιού ο Franchi γνώριζε πολύ καλά και τα μυστικά του μετάλλου και γρήγορα έγινε διάσημος στην Μπρέσια για τις γνώσεις και την τέχνη του. Η τέχνη και η παράδοση περνούσε από πατέρα σε παιδί και οι Franchi είχαν γίνει πασίγνωστοι.
Μετά την εποχή του Ναπολέοντα και την αυστριακή επικυριαρχία, η οικογένεια Franchi πολέμησε στον ιταλικό πόλεμο στο πλευρό του Garibaldi. Ο Martino Franchi σκοτώθηκε για τον Garibaldi στην μάχη της Μεντάνα.
Το 1868 η δυναστεία Franchi ίδρυσε στην Μπρέσια το πρώτο της εργοστάσιο όπλων.
Κατά τη διάρκεια του Α’ παγκοσμίου πολέμου, οι Franchi συνεταιρίστηκαν με αρκετούς όπως ο Angelo Duina κι έφτιαξαν την εταιρία Colturi & Franchi, που μετονομάστηκε σε Lorenzotti & Franchi και τελικά Luigi Franchi S.P.A.
[/size][/color]Το εργοστάσιο κατόρθωσε να περάσει τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο χωρίς σημαντικές ζημιές και άρχισε να ξαναλειτουργεί μετά το τέλος του πολέμου.
Αρχικά κατασκεύαζε πλαγιόκανα και μερικά αλληλεπίθετα, όμως η μεγάλη επιτυχία ήλθε με το πρώτο αυτογεμές της.
Αμέσως μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, η L. FRANCHI κατασκεύασε το αυτογεμές ’46, το οποίο λειτουργούσε με μακρύ επανατατικό ελατήριο.
Το όπλο αυτό γρήγορα έγινε δημοφιλές και σημείωσε σημαντικές πωλήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη. Δεν πέρασαν περισσότερα από δύο χρόνια, οπότε η FRANCHI παρουσίασε το 48/AL, όπου το 48 σηματοδοτούσε την χρονιά της πρώτης του παρουσίασης (1948) και το AL είναι τα αρχικά του αυτογεμούς (Αuto Loader).
Το όπλο αυτό ήταν η εξέλιξη του ’46 και η καινοτομία του ήταν η αλουμινένια βάση, που του έδινε σημαντικά χαμηλότερο βάρος και ευκολία χρήσης.
Κατά την L. FRANCHI, το όπλο αυτό έγινε συνώνυμο του αυτογεμούς και ταχύτατα κατέκτησε την παγκόσμια αγορά.
Πράγματι, όπλα κατασκευασμένα πριν από 50 ή και περισσότερα χρόνια, λειτουργούν ακόμη θαυμάσια, φθάνει να αντικατασταθούν ορισμένα ελατήρια, τα οποία λόγω χρόνου χάνουν την ελαστικότητά τους.
Στο πέρασμα του χρόνου η L FRANCHI ακολουθώντας την εξέλιξη της τεχνολογίας, προχώρησε στην παραγωγή αυτογεμών με αέρια ή αδράνεια, όμως για 56 περίπου χρόνια δεν διανοήθηκε ποτέ να σταματήσει την παραγωγή του θρυλικού 48/AL.[/size][/color]Το όπλο αυτό κατασκευάστηκε όλα αυτά τα χρόνια σε διάφορα τσοκαρίσματα, διαμετρήματα και διακοσμητικές διαβαθμίσεις, όμως ποτέ δεν παραχώρησε τη θέση σε κάτι νεώτερο.
Η πεισματική εμμονή της FRANCHI στην παραγωγή του, οφείλεται στη μεγάλη ζήτηση που είχε αυτό το όπλο μέχρι πρόσφατα, που μοιραία ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για να μπει το 48/AL στην ιστορία.
Εργονομικά το όπλο αυτό δεν είχε να ζηλέψει τίποτα από τα σημερινά αυτογεμή για να μην φανώ υπερβολικός γράφοντας ότι σε πολλά σημεία πλεονεκτεί.
Η κομψότητα, η απλότητα και η απόδοση των κανών του είναι μνημειώδης, που σε συνδυασμό με το χαμηλό του βάρος και την προσιτή τιμή το έκαναν best seller, τουλάχιστον στην Ευρώπη.
Λειτουργικά το 48/AL πέρα από τον κλασικό μηχανισμό μακρού ελατηρίου με ορειχάλκινο φρένο, είχε κλείστρο διαιρούμενο σε δύο βασικά μέρη. Τα δύο τμήματα του κλείστρου ήταν ατσάλινα με σκληρή επιχρωμίωση και μέσα τους έκρυβαν ένα στιβαρό έμβολο, το οποίο κλείδωνε σταθερά σε ειδική εγκοπή στην προέκταση της κάνης. Η προέκταση αυτή ήταν επίσης ατσάλινη με σκληρή επιχρωμίωση και ήταν βιδωμένη στο ξεκίνημα της θαλάμης. Αυτό προσδίδει μεγαλύτερη ασφάλεια, καθώς κάνει τη θαλάμη του όπλου πιο στιβαρή και μπορεί να αντικατασταθεί σε περίπτωση φθοράς ή βλάβης.
Ο μηχανισμός της σκανδάλης είναι απλός στην κατασκευή και είναι ένα από τα ελάχιστα σημεία του όπλου που χρειάστηκε βελτιώσεις. Πράγματι, γύρω στα τέλη του ’60 η L. FRANCHI αντικατέστησε ολόκληρο το συγκρότημα της σκανδάλης με νέο βελτιωμένο μηχανισμό.Το 48/AL κατασκευάστηκε κατά διαστήματα και με ατσάλινη βάση κυρίως για τις ανάγκες της αμερικάνικης αγοράς, η οποία δεν εμπιστεύεται ακόμα και σήμερα τα ελαφρά κράματα. Ο λόγος βέβαια είναι ότι στην Αμερική γίνεται εκτεταμένη χρήση φυσιγγίων μάγκνουμ και οι Αμερικάνοι προτιμούν τα βαριά και στιβαρά όπλα.
Βέβαια στη μακρόχρονη πορεία μου στα κυνηγετικά όπλα συχνότερα είδα ατσάλινες βάσεις σπασμένες απ’ ότι αλουμινένιες, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορώ να επηρεάσω την αμερικάνικη αγορά!!!
Πέρα όμως από τις ατσάλινες βάσεις στην αμερικάνικη αγορά κυκλοφόρησαν 48/AL με διάφορα είδη αμερικάνικων, κυρίως τσοκ όπως LYMAN – POLYCHOKE, κ.λ.π.
Στην Ευρώπη το 48/AL κατά κύριο λόγο κυκλοφόρησε με στάνταρ κάνες κι ένας μικρός αριθμός, κυρίως τα τελευταία χρόνια της παρουσίας του, κατασκευάστηκε με τα πατενταρισμένα από την L. FRANCHI εξωτερικά VARIOMIX.
Σήμερα, που η παραγωγή του 48/AL cal 12 έχει σταματήσει, περισσότερα από ένα εκατομμύριο παρόμοια όπλα εξακολουθούν να λειτουργούν και να χαρίζουν συγκινήσεις στους λάτρεις του κυνηγίου.
Η L. FRANCHI εξακολουθεί να παράγει μικρό αριθμό όπλων 48/AL σε cal 20 και cal 28, που ατυχώς δεν φθάνουν πλέον στη χώρα μας.[/size][/color]
Πολύ όμορφη ιστορική αναδρομή…