Δεν χρειαζεται η θανατική ποινή..
Χρειάζεται η δεν χρειάζεται?????
Μια γνωστή ρήση του Πρωταγόρα έλεγ娨
«Για κάθε θέμα υπάρχουν δύο αντίθετες απόψεις τις οποίες μπορεί κανείς να υποστηρίξει (Περί παντός πράγματος δυο εισίν λόγοι αντικείμενοι αλλήλοις)».
Αποψη Α
ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ: Για μια ρεαλιστική αντιμετώπιση του εγκλήματος
Στις μέρες μας αυξάνονται ολοένα και περισσότερο ενέργειες εγκληματικού περιεχομένου. Η χώρα μας καταλαμβάνει δυστυχώς μια πολύ υψηλή θέση σε σχέση με ένα τεράστιο εύρος κρατών με κριτήριο τα κρούσματα εγκληματικότητας. Γι αυτό το λόγο το κράτος πρέπει να δράσει άμεσα προκείμενου να προστατεύσει απλούς πολίτες από τα χέρια κακόβουλων εγκληματιών. Κατά τη γνώμη μου ο καλύτερος τρόπος εξυγίανσης αυτού του προβλήματος είναι η επαναφορά της θανατικής ποινής.
Αρχικά, θεωρώ πως οι ακραίες πράξεις πρέπει να τιμωρούνται με ακραίο τρόπο για λόγους αποτελεσματικότητας και δικαιοσύνης. Η ποινή πολύχρονης φυλάκισης που εφαρμόζεται στις μέρες μας δεν προσφέρει ουσιαστικό αποτέλεσμα, καθώς οι άνθρωποι που διαπράττουν τόσο σοβαρά εγκλήματα δεν υπάρχει περίπτωση να μετανιώσουν και να σωφρονιστούν. Το πιθανότερο είναι να διαπράξουν ξανά τα ίδια εγκλήματα. Αντίθετα, η επιβολή της θανατικής ποινής θα οδηγήσει σε μείωση της εγκληματικότητας μέσω του εκφοβισμού και παραδειγματισμού των άλλων, κάτι το οποίο δε συμβαίνει σήμερα αφού η φυλάκιση δεν αποτελεί φόβητρο για κανέναν. Τέλος, αυτός ο τρόπος τιμωρίας και επιβολής της ηθικής τάξης προσφέρει ικανοποίηση και δικαίωση των συγγενών, ιδιαίτερα, όταν πρόκειται για πολύ στυγερά εγκλήματα.
Πολλοί είναι βέβαια εκείνοι, που υποστηρίζουν ότι η θανατική ποινή είναι άδικη, απάνθρωπη και αντιδημοκρατική . Κατά τη γνώμη μου σε περίπτωση δικαστικής πλάνης, καμία ποινή,εκτός από τη χρηματική, δεν μπορεί να είναι επανορθώσιμη ,είτε πρόκειται για κάθειρξη είτε για θανατική ποινή, αφού και στις δύο περιπτώσεις η Πολιτεία δεν μπορεί να επιστρέψει ούτε τη ζωή, ούτε τα χρόνια ελευθερίας που αυθαίρετα στέρησε. Ούτε ακόμη είναι απάνθρωπο να προστατεύσει η κοινωνία μελλοντικά θύματα εγκληματιών. Απάνθρωπο θα ήταν το αντίθετο, να αφήσει, δηλαδή, ελεύθερους τους δολοφόνους και εγκληματίες να ζουν, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο τη ζωή απλών και αθώων πολιτών. Τέλος, προβάλλεται από τους επικριτές της, η άποψη ότι η θανατική ποινή είναι αντιδημοκρατική. Με το ίδιο σκεπτικό είναι αντιδημοκρατική και η κάθειρξη. Και αυτό, επειδή όλες οι ποινές περιορίζουν δικαιώματα που πρέπει να απολαμβάνουν οι άνθρωποι σε περίοδο δημοκρατίας. Για παράδειγμα η φυλάκιση αφαιρεί το προνόμιο της ελευθέριας κινήσεων. Κατά συνέπεια κάθε ποινή συνιστά σε τελική ανάλυση “καταπάτηση” δικαιωμάτων του παραβάτη και όχι μόνο η θανατική. Επομένως, συμπεραίνουμε ότι, όσοι είναι αντίθετοι στην εφαρμογή της θανατικής ποινής, δεν έχουν ισχυρά επιχειρήματα, αλλά στηρίζονται στο συναίσθημα και σε αυταπάτες.
Εν κατακλείδι, η θανατική ποινή είναι ο καλύτερος τρόπος, για να αποφευχθούν στο μέλλον ακραίες σκηνές βίας, δολοφονίες και εγκληματικές πράξεις. Είναι σίγουρο πως, αν το κράτος εφαρμόσει τη μέθοδο αυτή, οι παραπάνω περιπτώσεις θα ελαχιστοποιηθούν,καθώς οι πιθανοί εγκληματίες θα ξανασκέφτονται αν αξίζει να αφαιρέσουν μια η περισσότερες ζωές με αντίτιμο τη δικιά τους. Για αυτό το λόγο, το κράτος θα πρέπει να προχωρήσει σε ορισμένες αλλαγές όσον αφορά το ποινικό δίκαιο και να εντάξει τη θανατική ποινή στο οπλοστάσιο των κυρώσεων του.
ΑΠΟΨΗ Β.
ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ: Για μια ψύχραιμη και αντικειμενική στάση
Ένα σημαντικό δίλημμα για την ελληνική κοινωνία αποτελεί η στάση που πρέπει να κρατήσουμε όσον αφορά τη θανατική ποινή. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν την επαναφορά της και μάλιστα σπεύδουν να δημοσιεύσουν άρθρα στα οποία την προβάλλουν ως απάντηση στην έξαρση της εγκληματικότητας. Στην πραγματικότητα ,όμως, η ψυχρή και άμεση εκτέλεση ανθρώπων δεν πρόκειται να εξυγιάνει το σημαντικότατο πρόβλημα των εγκληματικών και ακραίων πράξεων. Αντίθετα θα επιφέρει μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που καλείται να αντιμετωπίσει.
Αρχικά, η θανατική ποινή αποτελεί μία από τις πιο βάρβαρες εκδηλώσεις που δε συνάδουν με την πολιτισμική πρόοδο της ελληνικής κοινωνίας. Η χώρα μας φημίζεται για τον πολιτισμό της από την αρχαία μέχρι και τη σημερινή εποχή. Η επαναφορά της θανατικής ποινής στιγματίζει και μειώνει το επίπεδο πολιτισμού, στο οποίο με τόσες θυσίες έφτασε η χώρα μας. Ακυρώνει της αξία της ανθρώπινης ζωής, η οποία αποτελεί πρώτιστη αρχή των σύγχρονων κοινωνιών και οπισθοδρομεί τη χώρα μας τριάντα χρόνια πίσω, στο μακρινό 1972, που ακούστηκε για τελευταία φορά ο ήχος της σκανδάλης σε νόμιμο πλαίσιο. Στις μέρες μας οι κοινωνίες διαθέτουν άλλα πιο αποτελεσματικά μέσα για την πρόληψη και καταπολέμηση της εγκληματικότητας, όπως η παιδεία, η μόρφωση και η ανάπτυξη του βιοτικού επιπέδου. Η επιστροφή σε λύσεις του παρελθόντος, επομένως, αποτελεί έναν εξόφθαλμο αναχρονισμό.
Ακόμα, η θανατική ποινή είναι άδικη, απάνθρωπη και αντιδημοκρατική. Δε συνυπολογίζει το ενδεχόμενο δικαστικής πλάνης και αποτελεί ποινή μη αναστρέψιμη και μη επανορθώσιμη. Οι ποινές που εφαρμόζονται σήμερα, χρηματική και κάθειρξη, μπορούν κατά κάποιο τρόπο να επανορθωθούν σε περίπτωση λάθους, με τη απόδοση πολύ ψηλού χρηματικού αντιτίμου, κάτι το οποίο δε συμβαίνει με την εσχάτη των ποινών. Επίσης, όλες οι ποινές, πλην της θανατικής, προσφέρουν το δικαίωμα συμμόρφωσης του ίδιου του δράστη, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο μία ευκαιρία στον παραβάτη του νόμου να αναθεωρήσει τις πράξεις του και να ενταχθεί ξανά στην κοινωνία. Επιπροσθέτως, αντίκειται στις αξίες της δημοκρατικής πολιτείας. Και αυτό επειδή αποτελεί μέσο εκφοβισμού και επίδειξης δύναμης, κάτι το οποίο έρχεται σε αντίθεση με τη δημοκρατία, που επιδιώκει το διάλογο και το σεβασμό του πολίτη.
Εν κατακλείδι, θα ήθελα να θέσω ορισμένα ερωτήματα περί της επαναφοράς της θανατικής ποινής: Είναι λογικό να επιστρέψουμε στη αρχή “οφθαλμός αντί οφθαλμού”; Η θανατική ποινή οδήγησε σε μείωση της εγκληματικότητας, όπου εφαρμόστηκε; Είναι σημαντικότερη η ηθική δικαίωση και ικανοποίηση των συγγενών του θύματος από τον αναχρονισμό και τον εκβαρβαρισμό της κοινωνίας μας; Είναι δίκαιη, ανθρώπινη και δημοκρατική η θανατική ποινή; Κατά τη γνώμη μου είναι μια αισχρή δολοφονία ανθρώπων.