Ερωτηση : η μορφη που δεινη ενα στροφιο στο φυσιγγι συγουρα δεν ειναι για ομορφια εχει να κανει με το βαρος γομωης ή με την προοδευτικοτιτα της πυριτιδας ;;;
Φίλοι Πρόδρομε και Σπύρο, κατά τη δική μου ταπεινή γνώμη η μορφή του ρελιού είναι απλά «καλλωπιστικό» στοιχείο, κι έχει να κάνει μόνο με την προσωπική αντίληψη και τη … «δημιουργική φαντασία» του κατασκευαστή του στροφείου. Και φυσικά με το προσωπικό γούστο του κάθε γομωτή ή ιδιογομωτή, στο ποιο στροφείο να επιλέξει.
Δεν πιστεύω ότι έχει κάποια άξια λόγου επίδραση, στατιστικά μετρήσιμη, στο βλητικό αποτέλεσμα του φυσιγγίου.
Παρατηρούμε σε εργοστασιακά φυσίγγια να υπάρχουν διαφορές στη μορφή (προφίλ) του ρελιού από εταιρεία σε εταιρεία ακόμη και σε φυσίγγια ίδιων προδιαγραφών, και όχι ανάλογα με το βάρος της γόμωσης.
Βέβαια ανάλογα με το υλικό του κάλυκα (πλαστικός – χάρτινος) και το πάχος του, λογικό είναι να του ταιριάζει καλύτερα κάποιο συγκεκριμένο στροφείο.
Αλλά αυτές οι … «επιστημονικές» θεωρίες, που μας ήρθαν αν δεν κάνω λάθος σχετικά πρόσφατα εξ Ιταλίας, ότι για κάθε γόμωση, για κάθε βάρος σκαγιών, απαιτείται διαφορετικό προφίλ και πάχος ρελιού, δηλ. διαφορετικό στροφείο, κατά την άποψή μου είναι … παραμύθια της Χαλιμάς – μαρκετίστικα κόλπα για να πουλάνε πολλά (και πανάκριβα) στροφεία.
Πιστεύω ότι η απαιτούμενη «αντίσταση», ώστε να γίνει σωστή καύση της πυρίτιδας, ασκείται κατά κύριο λόγο από την ίδια τη μάζα των σκαγιών λόγω αδρανείας, γι’ αυτό εξάλλου χρησιμοποιείται για κάθε γόμωση (βάρος σκαγιών), διαφορετική πυρίτιδα, με την ανάλογη προοδευτικότητα (κατάλληλη ταχύτητα καύσης).
Και πολύ λιγότερο εξαρτάται από το ρέλι – και δεν καταλαβαίνω πως μπορεί μια ελαχιστότατη διαφοροποίηση στη μορφή του ρελιού να προκαλέσει αισθητή διαφορά στο βλητικό αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης «συνταγής».
Αυτό που μπορεί να έχει σημασία είναι το βάθος του ρελιάσματος, αλλά βασικά μόνο αν συνεπάγεται αυξημένη συμπίεση της πυρίτιδας, για την ακρίβεια της συνολικής στήλης της γόμωσης – μεγάλη «στατική πίεση», που μπορεί να προκαλέσει αυξημένες έως υπερβολικές πιέσεις – χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα δώσει και ανάλογου μεγέθους αύξηση της αρχικής ταχύτητας.