Στα πρόθυρα μαζικής εξαφάνισης ειδών

0

1085-geran.jpg

Αποδείξεις ότι μία περίοδος μαζικής εξαφάνισης ειδών, η έκτη κατά σειρά, βρίσκεται προ των πυλών, παρέχουν δύο σημαντικές βρετανικές έρευνες για την άγρια φύση που δημοσιεύονται στο περιοδικό Science. Σύμφωνα με αυτές, πολλά είδη ζώων και φυτών στη Βρετανία εξαφανίζονται με γρήγορους ρυθμούς, λόγω της ανθρώπινης δραστηριότητας. Η τελευταία τέτοιου είδους περίοδος σημειώθηκε πριν από 65 εκατομμύρια χρόνια και είχε ως αποτέλεσμα την εξαφάνιση των δεινοσαύρων.

Διαταράσσεται η αλυσίδα

Στη μία μελέτη, οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από 6 έρευνες των τελευταίων 40 χρόνων, σχετικά με είδη πεταλούδας, πτηνών και φυτών που ενδημούν στη Μ. Βρετανία.

Όπως αναδεικνύεται, τα τελευταία 20 χρόνια η πλειοψηφία των ειδών πεταλούδας, συγκεκριμένα το 71%, σημείωσε μεγάλη μείωση των πληθυσμών της. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα πτηνά είναι 54% και για τα ενδημικά φυτά 28%, τα τελευταία 40 χρόνια.

Σύμφωνα με τον βιολόγο Γκρεγκ Χίλτον-Τέιλορ, “όταν εξαφανίζονται πεταλούδες, φυτά που εξαρτώνται από αυτές για την αναπαραγωγή τους τείνουν και αυτά να εξαφανιστούν”.

Η μείωση του πληθυσμού αυτών των ειδών οφείλεται στην καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος και στην αλλαγή του κλίματος. Επιπλέον, ως αίτιο υποδεικνύεται και η εναπόθεση αζώτου σε αγροτικές περιοχές από την εντατική χρήση λιπασμάτων στη γεωργία .

Σε σοβαρό κίνδυνο η βιοποικιλότητα

Εδώ και πολύ καιρό εκφράζονται ανησυχίες σχετικά με το ρυθμό εξαφάνισης ειδών σε παγκόσμια κλίμακα. Αλλά μέχρι στιγμής είχαμε στοιχεία κυρίως από έρευνες μόνο για πτηνά .

Τώρα, λοιπόν, υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία ότι έντομα � τα οποία σημειωτέον αποτελούν πάνω από το 50% των οργανισμών στη Γη εξαφανίζονται γρηγορότερα από τα πουλιά.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, σε περίπτωση που το φαινόμενο σημειώνεται και σε άλλα μέρη του πλανήτη, κάτι που πιθανότατα συμβαίνει, βρισκόμαστε μπροστά σε μια πολύ σοβαρή κρίση της βιοποικιλότητας και ενισχύουν την άποψη ότι η Γη εισέρχεται στην έκτη περίοδο μαζικής εξαφάνισης ειδών.

Το φαινόμενο εξαφάνισης πληθυσμών έχει εμφανιστεί σε όλα τα καίρια οικοσυστήματα, καθώς και σε όλη τη Βρετανία, και όχι μόνο σε επιβαρημένες περιοχές.

Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιστήμονες είναι να μπορέσουν να παράσχουν φυσική κατοικία στα είδη που απειλούνται με εξαφάνιση.

Συντάκτης: Μπέττυ Σαβούρδου