Δια ταύτα…… Η απόφαση του ΣτΕ

0

ste

Η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας συνεδρίασε σε συμβούλιο στις 7 Δεκεμβρίου 2009, για να αποφασίσει σχετικά με την από 4 Σεπτεμβρίου 2009 αίτηση:
του σωματείου με την επωνυμία “ΖΩΟΦΙΛΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΑΔΟΣ”, που εδρεύει στην Καλλιθέα Αττικής (Λεωφ. Ελευθερίου Βενιζέλου 2-4),
κατά του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Με την αίτηση αυτή το αιτούν Σωματείο επιδιώκει να ανασταλεί η εκτέλεση της υπ΄ αριθμ. 103382/2740/04-08-2009 απόφασης του Υπουργού Γεωργίας με θέμα «Ρυθμίσεις θήρας για την κυνηγετική περίοδο 2009-2010», ΦΕΚ 1611Β/05-08-2009.

Κατέθεσε το από 29 Σεπτεμβρίου 2009 υπόμνημά του το Σωματείο με την επωνυμία «Κυνηγετική Συνομοσπονδία Ελλάδος, που εδρεύει στην Αθήνα (Φωκίωνος 8 & Ερμού).

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα
Σκέφθηκε κατά το Νόμο

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (υπ’ αριθ. 2470828, σειρά Α΄ Ειδικό έντυπο παραβόλου).

2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η αναστολή εκτέλεσης της υπ’ αριθ. 103382/2740/4.8.2009 αποφάσεως του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «ρυθμίσεις θήρας για την κυνηγετική περίοδο 2009-2010» (Β΄ 1611/5.8.2009). Κατά της ανωτέρω πράξεως έχει ασκηθεί αίτηση ακυρώσεως, για την οποία έχει ορισθεί δικάσιμος η 9.12.2009.

3. Επειδή, το σωματείο με την επωνυμία «Κυνηγετική Συνομοσπονδία Ελλάδος» με υπόμνημά του ζητεί την απόρριψη της κρινόμενης αιτήσεως.

4. Επειδή, με την προσβαλλομένη απόφαση μεταξύ άλλων ορίσθηκε από 20.8.2009 έως 28.2.2010, και, κατ’ εξαίρεση, για τη θήρα του αγριοκούνελου έως 10.3.2010, η διάρκεια της κυνηγετικής περιόδου για το κυνηγετικό έτος 2009-2010, και καθορίσθηκαν τα είδη της άγριας πανίδας, των οποίων επιτρέπεται η θήρα, η περίοδος και οι μέρες θήρας αυτών, ο μέγιστος αριθμός θηρευσίμων ατόμων, όροι για το κυνήγι συγκεκριμένων ειδών και απαγορεύσεις θήρας σε τόπους ειδικής προστασίας.

5. Επειδή, όπως προκύπτει από το προοίμιο της προσβαλλομένης πράξης και τα στοιχεία του φακέλου της υποθέσεως, η πράξη αυτή στηρίχθηκε, μεταξύ άλλων, στις ακόλουθες μελέτες:
α) «Προσδιορισμός της φαινολογίας της μετανάστευσης των θηρεύσιμων υδροβίων πουλιών» (τελική αναφορά- 2008) του ΕΘΙΑΓΕ/Ινστιτούτο Δασικών Ερευνών Θεσσαλονίκης, η οποία ερείδεται επί στοιχείων ληφθέντων κατά τις περιόδους διαχείμασης 2004-2005, 2005-2006 και 2006-2007
β) «Επίδραση της Θήρας στα θηρεύσιμα υδρόβια είδη της ορνιθοπανίδας» (τελική αναφορά – 2009) του ΕΘΙΑΓΕ/Ινστιτούτο Δασικών Ερευνών Θεσσαλονίκης, στην περίληψη της οποίας αναφέρεται ότι «Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε επτά υγροτόπους (…) κατά τη διάρκεια τριών κυνηγετικών περιόδων (2004-2005, 2005-2006 και 2007-2008)»
γ) Eιδική μελέτη από Σεπτέμβριο 2007 του επίκουρου καθηγητή θηραματοπονίας του Τμήματος Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος του ΤΕΙ Λαμίας Χρήστου Θωμαΐδη με θέμα «Διαχείριση της θηραματοπανίδας μετά τις πυρκαγιές», «όπως αυτή συμπληρώθηκε στη συνέχεια» η οποία αναφέρεται στα δεδομένα που προέκυψαν μετά τις πυρκαγιές του θέρους του 2007. Περαιτέρω, στο σημείο 22 του προοιμίου της προσβαλλομένης αναφέρεται ότι η Διοίκηση έλαβε υπόψη «τη σχετική με το εν λόγω θέμα πρόσφατη (έτους 2009) έρευνα- μελέτη αναφερόμενη: στην επίδραση της χρονικής περιόδου της θήρας επί των θηρεύσιμων και των απολύτως προστατευομένων ειδών, στον κίνδυνο αφανισμού ή μείωσης του πληθυσμού ενός εκάστου των θηρεύσιμων ειδών στην Ελλάδα, καθώς και στη δυνατότητα ελέγχου της λαθροθηρίας», η μελέτη, όμως, αυτή, δεν προσδιορίζεται επαρκώς, αφού δεν μνημονεύεται η ημερομηνία σύνταξής της, ούτε οι συντάκτες της, δεν έχει δε αποσταλεί στο Δικαστήριο από την Διοίκηση, μελέτη έτους 2009 με το παραπάνω περιεχόμενο. Εξάλλου, η τεχνική έκθεση των Χατζηνίκου/Αλεξίου/ Δεδουσοπούλου/Κιούση με θέμα «τεχνική έκθεση που αφορά τη διαχείριση της θήρας μετά την πυρκαγιά στη ΒΑ Αττικής» , την οποία δεν προσκομίζει ούτε επικαλείται η Διοίκηση, αλλά το παρεμβαίνον σωματείο δεν μπορεί, πάντως, να θεωρηθεί ότι περιλαμβάνεται στα συμπληρωματικά στοιχεία, τα οποία, έχουν ληφθεί υπόψη για την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης, αφού φέρει ημερομηνία 2.9.09, δηλαδή μεταγενέστερη της ημερομηνίας έκδοσης της απόφασης αυτής. Τέλος, το παρεμβαίνον σωματείο προσκομίζει έρευνα- μελέτη με τίτλο «Οι πληθυσμοί των θηρευσίμων και μη ειδών, ο έλεγχος της λαθροθηρίας και η διάρκεια των περιόδων θήρας» καθηγητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης – Α.Τ.Ε.Ι. Λαμίας – Παράρτημα Καρπενησίου και επικαλείται το περιεχόμενό της για να αντικρούσει τους ισχυρισμούς του αιτούντος. Ανεξαρτήτως, όμως, του γεγονότος ότι η μελέτη αυτή δεν μνημονεύεται στην προσβαλλόμενη απόφαση και δεν περιλαμβάνεται στα στοιχεία που έχουν αποσταλεί από τη Διοίκηση, ούτε προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι έχει ληφθεί υπόψη για την έκδοσή της απόφασης αυτής, δεν περιλαμβάνει στοιχεία που απεικονίζουν την πραγματική κατάσταση, στην οποία ευρίσκονται τα θηρεύσιμα είδη μετά τη λήξη της προηγούμενης κυνηγετικής περιόδου, αν και φέρει μεταγενέστερη ημερομηνία, εφόσον η τελευταία κυνηγετική περίοδος που λαμβάνεται υπόψη για την έρευνα είναι η περίοδος 2007-2008. Συνεπώς, η μελέτη αυτή δεν ανταποκρίνεται στα νόμιμα κριτήρια, και, ως εκ τούτου, δεν θα ήταν δυνατόν να αποτελέσει έρεισμα για την έκδοση αποφάσεως του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων περί ρυθμίσεως της θήρας κατά την περίοδο 2009-2010.

6.Επειδή, εξάλλου, τόσο κατά τη διάρκεια του έτους 2007, όσο και κατά το θέρος του έτους 2009, συνέβησαν μεγάλης έκτασης και έντασης πυρκαγιές, οι οποίες, μεταξύ άλλων, επέφεραν σημαντικές καταστροφές στο φυσικό περιβάλλον και διετάραξαν τα οικοσυστήματα στην Επικράτεια, με συνέπεια, μεταξύ άλλων, τη μείωση του πληθυσμού της άγριας πανίδας και την συρρίκνωση και αναστάτωση των ειδών που διαβιούν σε αυτά. Την ανάγκη της προστασίας των θηρεύσιμων ειδών, των οποίων οι βιότοποι επλήγησαν από τις πυρκαγιές, αποδέχεται, άλλωστε και η Διοίκηση, όπως προκύπτει από την ίδια την προσβαλλόμενη απόφαση, η οποία στην παρ. Β, σημείο 1.8 προβλέπει ότι απαγορεύεται η θήρα στις καμένες εκτάσεις, «για τις οποίες έχουν ήδη εκδοθεί ή πρόκειται να εκδοθούν οι σχετικές αποφάσεις απαγόρευσης κυνηγιού», αλλά και το από 30.10.2009 έγγραφο απόψεων της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικών Πόρων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων επί της κρινόμενης αιτήσεως, στο οποίο αναφέρεται ότι η Διεύθυνση Αισθητικών Δασών, Δρυμών και Θήρας του Υπουργείου εξέδωσε το 105759/3006/26.8.2009 έγγραφο προς τις Περιφέρειες της χώρας, στο οποίο επισημαίνεται η ανάγκη άμεσης έκδοσης απαγορεύσεων θήρας και Δασικών Αστυνομικών Διατάξεων για τις καμένες περιοχές και περιμετρικά αυτών. Ήδη δε η Περιφέρεια Αττικής – Διεύθυνση Δασών Ανατολικής Αττικής με τις 5428/13.10.2009 και 6038/13.10.2009 (2278Β/26.10.09) αποφάσεις της απαγόρευσε τη θήρα όλων των θηρευσίμων ειδών έως 31.5.2013 στις κτηματικές περιφέρειες των κοινοτήτων Γραμματικού- Βαρνάβα- Καπανδριτίου και Δήμου Μαραθώνα Αττικής και σε περιοχές των Δήμων Αγ. Στεφάνου, Άνοιξης, Δροσιάς, Διονύσου, Κηφισιάς, Ν. Ερυθραίας, Ν. Πεντέλης, Π. Πεντέλης, Μελισσίων, Παλλήνης, Ραφήνας, Ν. Μάκρης και των Κοινοτήτων Σταμάτας, Ροδόπολης, Ανθούσας και Πικερμίου και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος με την από 27.8.2009 απόφαση (1868Β/3.9.2009), την οποία προσκομίζει το παρεμβαίνον σωματείο, απαγόρευσε την άσκηση θήρας παντός θηρεύσιμου είδους για δύο (2) έτη, ήτοι από 1.9.2009 μέχρι 31.8.2011 εντός των καμένων δασικών εκτάσεων του Νομού Βοιωτίας και του Νομού Εύβοιας. Με την προσβαλλόμενη απόφαση, όμως, δεν επιβάλλεται απαγόρευση θήρας, στο σύνολο των εκτάσεων που καταστράφηκαν από τις πυρκαγιές, αφού στη σχετική ρήτρα της προαναφερόμενης παραγράφου Β σημείο 1.8 δεν προσδιορίζονται οι περιοχές, στις οποίες έχει εφαρμογή η απαγόρευση, γίνεται δε αόριστη μόνον παραπομπή σε άλλες αποφάσεις και, μάλιστα, όχι μόνον σε αποφάσεις που είχαν ήδη εκδοθεί, αλλά και σε όσες ενδεχομένως εκδοθούν στο μέλλον, ούτε λαμβάνονται μέτρα για την προστασία των ειδών που διαβιούσαν σε καμένες εκτάσεις και αναγκάστηκαν να μετακινηθούν σε άλλες περιοχές (ΕΑ 1210/2007). Με βάση τα ανωτέρω εκτιθέμενα, η Επιτροπή, εκτιμώντας τους εκατέρωθεν ισχυρισμούς και λαμβάνοντας προεχόντως υπόψη ότι στην κατά το άρθρο 24 παρ. 1 του Συντάγματος υποχρέωση του Κράτους προς προστασία του φυσικού περιβάλλοντος περιλαμβάνεται και η υποχρέωση προστασίας της άγριας πανίδας κατά την πλήρη ποικιλία της κρίνει ότι, εφόσον η προσβαλλόμενη απόφαση δεν ερείδεται επί εγκύρου και επικαίρου συνολικής επιστημονικής μελέτης ως προς τον κίνδυνο αφανισμού ή μειώσεως του πληθυσμού ενός εκάστου των θηρευσίμων ειδών, ενόψει ιδίως και των προαναφερθεισών πυρκαγιών, από την εκτέλεση της απόφασης αυτής πιθανολογείται ότι θα επέλθει βλάβη στην άγρια πανίδα λόγω σημαντικής μείωσης των πληθυσμών της, μη δυνάμενη να επανορθωθεί σε περίπτωση ευδοκιμήσεως της αιτήσεως ακυρώσεως. Επομένως, συντρέχει λόγος χορηγήσεως της αιτουμένης αναστολής εκτελέσεως της προσβαλλομένης πράξεως.

Διά ταύτα

Δέχεται την αίτηση.

Αναστέλλει την εκτέλεση της υπ’ αριθ. 103382/2740/4.8.2009 αποφάσεως του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με το σκεπτικό.

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

Επιβάλλει συμμέτρως στο Ελληνικό Δημόσιο και στην Κυνηγετική Συνομοσπονδία Ελλάδος τη δικαστική δαπάνη του αιτούντος σωματείου εκ τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ.

Share.

Τα σχόλια είναι κλειστά σε αυτό το θέμα


Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων