“Τα ζώα συντροφιάς δεν είναι αντικείμενο των ΜΚΟ και των φιλοζωικών σωματείων” λένε οι κτηνίατροι

0

Ο ισχυρισμός της Κυβέρνησης ότι ο στόχος του σχεδίου νόμου είναι η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των ζώων συντροφιάς είναι έωλος και αποκρύπτει την πραγματική στόχευση του νόμου που είναι:
– η απαλλαγή των αιρετών Δημάρχων και Αντιδημάρχων από την ευθύνη της εποπτείας,
– η διευκόλυνση του μαζικού εμπορίου των αδεσπότων και των δεσποζόμενων ζώων μέσω δήθεν «φιλοζωικών σωματείων» με έδρα σε χώρες της Ε.Ε. και “λύση του προβλήματος των αδεσπότων ζώων ”με την παράδοση της τύχης των ζώων σε Μ.Κ.Ο. που απλώς θα έχουν εγγραφεί στο μητρώο-κολυμβήθρα του Σιλωάμ ενός άσχετου Υπουργείου, χωρίς να προβλέπεται να πληρούν οποιαδήποτε προϋπόθεση για την εγγραφή (ειδικές γνώσεις, εκπαίδευση, τεκμηρίωση σχετικής εμπειρίας, ύπαρξη κατάλληλων εγκαταστάσεων κλπ) και χωρίς ουσιαστικό δημόσιο έλεγχο,
– διευκόλυνση της ανεξέλεγκτης αναπαραγωγής και εκτροφής ζώων συντροφιάς από δήθεν ερασιτέχνες που ρουσφετολογικά θα αποκτούν άδεια από αμειβόμενη τριμελή επιτροπή ιδιωτών,
– η παρεμπόδιση του κτηνιατρικών ελέγχων και λοιπών ελέγχων που αφορούν την ιχνηλασιμότητα, την υγεία και την ευζωία των ζώων συντροφιάς:
i) κατά την εκτροφή τους (ανεξέλεγκτη εκτροφή σε σπίτια που η κτηνιατρική αρχή και αστυνομία δεν θα μπορεί να ελέγχει, παρά μόνο μετά από εισαγγελική παραγγελία και σχετική καταγγελία),
ii) κατά τη διατήρησή τους (θεσμός αναδόχου) και τη διακίνησή τους, καθώς το σ-ν αφαιρεί από την αρμοδιότητα των κτηνιατρικών υπηρεσιών τα ψηφιακά εργαλεία που έχει χτίσει σε εφαρμογή του ν. 4039/2012 (άρθρο 3 παρ. 19 του Σ/Ν).

Πλήθος διατάξεων του Σ/Ν αποσκοπούν στη χαλάρωση των Ελέγχων:
Ενδεικτικά:
1) κατάργηση έντυπου βιβλιαρίου υγείας που πρέπει να συνοδεύει το ζώο παντού και στο οποίο επικολλώνται οι ετικέτες των εμβολίων με αριθ. παρτίδας και σφραγίζονται από τους εξουσιοδοτημένους κτηνιάτρους,
2) Η παρακολούθηση και εποπτεία του προγράμματος αφαιρείται από τις κτηνιατρικές υπηρεσίες (κεντρικές και περιφερειακές) και δίνεται σε αντισυνταγματική τριμελή επιτροπή στο ΥΠΕΣ όπου συμμετέχει φωτογραφικά φιλοζωική οργάνωση πανελλαδικής εμβέλειας η οποία αντί να ελέγχεται ως προς τη δράση της στη διαχείριση αδεσπότων, θα ελέγχει του Δήμους και θα εισηγείται μείωση χρηματοδότησης των Δήμων (άρθρο 32 του Σ/Ν).
3) η εξαίρεση των εκτροφέων που εκτρέφουν μέχρι δύο ζώα αναπαραγωγής (πρακτικά η πλειοψηφία των εκτροφέων καθαρόαιμων και μη σκύλων της Χώρας) από τους όρους και προϋποθέσεις που θέτει η εθνική και η ενωσιακή κτηνιατρική νομοθεσία για την αδειοδότησή τους και τον κτηνιατρικό έλεγχό τους (παράβαση του ΠΔ 97/2017, Ν. 4711/2020 άρθρο 3, Καν. ΕΕ 2026/429 &2019/2035).

Οι θρυλούμενες 10 μεγάλες τομές του Σ-Ν:

1. «Οι Πέντε Ελευθερίες των Ζώων»
Ο ορισμός της ευζωίας των ζώων με τις «πέντε ελευθερίες των ζώων» επιστημονικά είναι ήδη παρωχημένος και πλέον ο Παγκόσμιος Οργανισμός για την Υγεία των Ζώων (ΟΙΕ) χρησιμοποιεί τον ορισμό: «ευζωία των ζώων ή καλή μεταχείριση των ζώων είναι η φυσική και η ψυχική κατάσταση του ζώου σε σχέση με τις συνθήκες στις οποίες διαβιεί και πεθαίνει. Ένα ζώο ζει σε συνθήκες ευζωίας εάν είναι υγιές, άνετο, καλά διατρεφόμενο, ασφαλές, και δεν υποφέρει από καμία δυσάρεστη κατάσταση όπως πόνος ,φόβος και αγωνία και είναι ικανό να εκφράζει συμπεριφορές οι οποίες είναι πολύ σημαντικές για την καλή φυσική και ψυχική του κατάσταση» ( Access online: OIE – World Organisation for Animal Health).

2. «Η Ελλάδα αποκτά Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς»
Η ΑΛΗΘΕΙΑ:
Η Ελλάδα ΕΧΕΙ Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς σε εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 4039/2012, ονομάζεται Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων καταγραφής των Ζώων Συντροφιάς και των Ιδιοκτητών τους. Το Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς έχει αναπτυχθεί στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και υποστηρίζεται από 1300 πιστοποιημένους ιδιώτες κτηνιάτρους, είναι διασυνδεδεμένο με όλες τις κτηνιατρικές υπηρεσίες των Περιφερειών και των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας ώστε να καθίσταται ουσιαστικός ο κτηνιατρικός έλεγχος (Ιχνηλασιμότητας,, υγειονομικός και ευζωίας) και έχει αναπτυχθεί υπηρεσία webservice ώστε να αποκτήσουν την ανάλογη πρόσβαση οι υπηρεσίες άλλων υπουργείων και υπηρεσιών που έχουν αρμοδιότητα σε σχέση με τα ζώα συντροφιάς.
Η «τομή» του νόμου είναι η υποχρέωση του ΥΠΑΑΤ να παραδώσει τη Διαδικτυακή Βάση Δεδομένων των Ζώων Συντροφιάς και των Ιδιοκτητών τους σε υπηρεσίες που δεν έχουν υποδομή, τεχνογνωσία και ειδικούς επιστήμονες για την προστασία της ευζωίας και της υγείας των ζώων (άρθρο 3 παρ. 19 Σ/Ν).
Συγκεκριμένα στο άρθρο 3 παρ. 19 του σ-ν: «19. Το αργότερο μα σε ένα (1) μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων υποχρεούται να παραδώσει στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης την υπάρχουσα «Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση» που περιλαμβάνει τους κωδικούς σήμανσης, τα στοιχεία των ιδιοκτητών και των ζώων συντροφιάς, που έχει καταγράψει από την ημερομηνία ανάθεσης σε αυτό της τήρησης της Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων μέχρι την ημερομηνία παράδοσης στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης».
Το αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ), που για τη διευκόλυνση του Κτηνιατρικού Ελέγχου έχει σχεδιάσει και αναπτύξει τη Διαδικτυακή Βάση Δεδομένων των Ζώων Συντροφιάς και των ιδιοκτητών τους και τις συνοδές ψηφιακές υπηρεσίες, απλά θα έχει πρόσβαση, όπως και το Υπουργείο Εσωτερικών και δεν θα έχει τη δυνατότητα να σχεδιάζει νέες δυνατότητες, να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας και στις ανάγκες του ελέγχου. Όλα θα περνούν από τη βάσανο ενός άσχετου Υπουργείου που δεν έχει ιδέα από ζώα, υγεία των ζώων, ευζωία κλπ.
Τα επιμέρους μητρώα όπως το μητρώο καταφυγίων, το μητρώο επαγγελματιών και ερασιτεχνών εκτροφέων, το μητρώο φιλοζωικών σωματείων και οργανώσεων, το μητρώο εθελοντικής αιμοδοσίας ζώων συντροφιάς και η πανελλήνια πλατφόρμα υιοθεσίας αδεσπότων ζώων συντροφιάς είναι πράγματι στη θετική κατεύθυνση- με εξαίρεση το ηλεκτρονικό βιβλιάριο που υποκαθιστά το έντυπο βιβλιάριο.
Το μητρώο καταφυγίων και ενδιαιτημάτων έχει ήδη το ΥΠΑΑΤ ξεκινήσει να το κατασκευάζει σε συνεργασία με τις αδειοδοτούσες κτηνιατρικές αρχές των Περιφερειακών Ενοτήτων, μέσω υπηρεσίας «Back-office», ενώ το μητρώο εκτροφέων μαζί με την ΚΥΑ για τους ειδικότερους όρους έγκρισής τους σε εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 6 έχουν προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν στο 2021.
Κατόπιν των παραπάνω γεννάται το ερώτημα ποιο Υπουργείο θα αναπτύξει τα μητρώα και πώς θα διασφαλιστεί ότι θα εξυπηρετείται η υγεία και η ευζωία των ζώων, η ιχνηλασιμότητα και ο κτηνιατρικός έλεγχος; ¨

3. Ηλεκτρονικό βιβλιάριο και ψηφιακό ιατρικό ιστορικό του ζώου
Όσον αφορά το ηλεκτρονικό βιβλιάριο όπως θεσπίζεται στο Σ/Ν αντικαθιστά και καταργεί το έντυπο βιβλιάριο, το οποίο αποτελεί έγγραφο ταυτοποίησης του ζώου και τεκμηρίωσης της εμβολιακής και γενικά της υγειονομικής του κατάστασης. Μέχρι σήμερα το βιβλιάριο συνοδεύει το ζώο -παντού εντός της χώρας- και μπορεί ανά πάσα στιγμή ο αστυνομικός, ο λιμενικός, ο κτηνίατρος κλπ να ελέγξει τον ιδιοκτήτη και το ζώο που συνοδεύει, οπουδήποτε. Με τη διάταξη που επιχειρείται να εισαχθεί, ο έλεγχος δυσχεραίνεται και προϋποθέτει πρόσβαση του ελεγκτή στο ΕΜΖ μέσω του προσωπικού του κινητού και wifi στο σημείο ελέγχου. Ο έλεγχος στο δρόμο θα είναι εάν όχι αδύνατος, τουλάχιστον δυσχερής και προϋποθέτει διάθεση σημαντικών πόρων. Το ΥΑΑΤ έχει πλούσια εμπειρία παραλαβής βάσεων και ψηφιακών υπηρεσιών που ανατέθηκαν σε εταιρείες και φτιάχτηκαν ερήμην των Υπηρεσιών και οι οποίες δεν λειτούργησαν ποτέ.
Επιπλέον, η μη ύπαρξη έντυπου εγγράφου ταυτοποίησης του ζώου και της υγειονομικής του κατάστασης, με σφραγίδες και υπογραφές κτηνιάτρου, θα έχει σαν αποτέλεσμα κάθε μη συμμορφούμενος με τις υποχρεώσεις του ιδιοκτήτης ζώου συντροφιάς, να μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν έχει ο ίδιος παραμελήσει την κτηνιατρική φροντίδα του ζώου αλλά, ο κτηνίατρος την ενημέρωση του ηλεκτρονικού βιβλιαρίου και του ψηφιακού ιστορικού του ζώου και άρα οι προβλεπόμενες κυρώσεις θα μετακυλίονται στον κτηνίατρο.
Το ψηφιακό ιστορικό του ζώου ήδη υπάρχει στη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων καταγραφής των Ζώων Συντροφιάς και των ιδιοκτητών τους και φυσικά μπορεί να αναπτυχθεί περαιτέρω. Το ψηφιακό βιβλιάριο δεν είναι τίποτα άλλο από ένα ακόμα εκτυπωτικό της ήδη υπάρχουσας βάσης δεδομένων.
Διακριτική μεταχείριση σε βάρος των κυνηγών, οι οποίοι υποχρεούνται να εκδίδουν διαβατήρια για τα ζώα τους, ανεξαρτήτως εάν μετακινούνται στο εσωτερικό της χώρας ή στο εξωτερικό, ενώ την ίδια στιγμή για όλα τα υπόλοιπα καταργείται το βιβλιάριο. Το αποτέλεσμα θα είναι όποιος κυνηγός θα θέλει να ξεφύγει από τον έλεγχο θα ισχυρίζεται ότι το ζώο του δεν είναι κυνηγόσκυλο. Εάν δεχτούμε ότι το διαβατήριο συμβάλλει στο έλεγχο θα πρέπει να δεχτούμε ότι και το βιβλιάριο υγείας επίσης συμβάλλει στον έλεγχο.

4. «Αναπαραγωγή με Κανόνες»
Οι κανόνες για την αναπαραγωγή δεν θεσπίζονται με το σχέδιο νόμου. Έχουν θεσπιστεί με το άρθρο 6 του ν. 4039/2012 και μάλιστα είναι πιο αυστηροί .
Η ΑΛΗΘΕΙΑ:
Γίνονται αποδεκτά από την Κυβέρνηση τα αιτήματα των «ερασιτεχνών εκτροφέων» που στη χώρα μας πρακτικά είναι οι επαγγελματίες εκτροφείς και χαλαρώνει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο αφού επιτρέπεται η εκτροφή σε σπίτια και μάλιστα με άδεια από τριμελή επιτροπή ιδιωτών που υποκαθιστά την αρμόδια κτηνιατρική αρχή, κατά παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας που τίθεται σε ισχύ από 21 Απριλίου 2021. Παράλληλα οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες δεν μπορούν να διεξαγάγουν έκτακτο έλεγχο παρά μόνο μετά από εισαγγελική παραγγελία, λόγω παραβίασης οικογενειακού ασύλου.
Οι ερασιτέχνες εκτροφείς που όπως τονίζεται σε αυτούς περιλαμβάνεται η μεγάλη πλειοψηφία των εκτροφέων καθαρόαιμων σκύλων στη Χώρα μας, θα αδειοδοτούνται από τριμελή επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών που θα αποτελείται από εκπρόσωπο των ιδιωτών κτηνιάτρων, των Δήμων και των αναγνωρισμένων σωματείων των εκτροφέων. Η αδειοδότηση των εκτροφέων σήμερα είναι αντικείμενο των υπηρεσιών της Περιφέρειας. Σύμφωνα με τις πρόσφατες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που περιλαμβάνουν τις ελάχιστες απαιτήσεις για τις εθνικές νομοθεσίες των κρατών -μελών για την εφαρμογή του Καν. ΕΕ 2016/429 και του κατ΄εξουσιοδότηση Καν. ΕΕ 2019/2035, η έγκριση των εκτροφέων (ερασιτεχνών και επαγγελματιών) πρέπει να γίνεται από την ίδια αρμόδια αρχή με σκοπό την παρακολούθηση της υγείας και της ευζωίας των ζώων.
Η βιασύνη να νομοθετηθούν διαφορετικά καθεστώτα αδειοδότησης εκτός κτηνιατρικών υπηρεσιών για τους ερασιτέχνες ενώ επίκειται η εφαρμογή της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας, δείχνει ξεκάθαρα τη στόχευση του νομοσχεδίου που είναι: Η εξυπηρέτηση συμφερόντων επαγγελματικών ομάδων και ημετέρων αφού οι άδειες θα μοιράζονται ως ρουσφέτι σε άσχετο Υπουργείο από το ΥΠΑΑΤ. Το ΥΠΑΑΤείναι υπεύθυνο για τον έλεγχο των όρων υγείας και ευζωίας των ζώων και την έγκριση των επιχειρήσεων αναπαραγωγής, εκτροφής και εμπορίας των ζώων συντροφιάς σύμφωνα με μνημονιακό νόμο (ν. 4711/2020, άρθρο 3) που ψήφισε η Κυβέρνηση «Μητσοτάκη» .
Συμπέρασμα: το ν-σ προωθεί σοβαρές «εκπτώσεις και παραλείψεις» στην ευζωία των ζώων κατά παράβαση ενωσιακής νομοθεσίας με:
• τη σταδιακή μετάθεση αρμοδιοτήτων από τις αρμόδιες υπηρεσίες σε αμειβόμενες επιτροπές ιδιωτών σε άσχετα υπουργεία (νόσφιση εξουσίας),
• τη ρουσφετολογική εξυπηρέτηση ημετέρων τους οποίους θα εξαιρεί από τους κανόνες της Ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας και από τους κτηνιατρικούς ελέγχους
Παρατίθενται οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την υπεύθυνη εκτροφή σκύλων και γατών: aw_platform_plat-conc_guide_dog-breeding.pdf (europa.eu)
Σύμφωνα με τον Οδηγό1 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
«Όλοι οι εκτροφείς πρέπει να εγγράφονται: στην αρμόδια αρχή:
• Εκτροφέας είναι κάποιος ο οποίος είναι ιδιοκτήτης ή φροντίζει (κάτοχος) τουλάχιστον ενός θηλυκού σκύλου αναπαραγωγής όταν τα κουτάβια που παράγει πωλούνται ή δίνονται δωρεάν.
• Οι αρμόδιες αρχές πρέπει να καταβάλλουν εύλογες προσπάθειες ώστε να εξακριβώνεται ότι οι εκτροφείς συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις που επισημαίνονται στον οδηγό της Ε.Ε. 1
• Όλοι οι καταγεγραμμένοι εκτροφείς είναι υποχρεωμένοι να παρέχουν κατάλληλο έγγραφο που αποδεικνύει την έγκριση από την αρμόδια αρχή και το οποίο δηλώνει ότι συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του οδηγού της Ε.Ε1.
• Η αρμόδια αρχή πρέπει να τηρεί ακριβείς καταγραφές για τους καταχωρημένους εκτροφείς (συμπεριλαμβανομένης και της ημερομηνίας της πρώτης καταχώρησης), σύμφωνα με απαιτήσεις που ορίζονται στον Κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό ΕΕ 2019/2035.

• 1(1 RESPONSIBLE DOG BREEDING GUIDELINES: Endorsed by the EU Platform on Animal Welfare, 3 November 2020, DOC/2020/11972).
Ο οδηγός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκτροφή σκύλων καθορίζει δύο επίπεδα αδειοδοτημένων εκτροφέων από τις αρμόδιες αρχές:
-το πρώτο επίπεδο οριοθετείται από τη διατήρηση ενός θηλυκού ζώου αναπαραγωγής έως τη διατήρηση τριών θηλυκών ζώων αναπαραγωγής (αδιάφορο εάν ο εκτροφέας πουλάει τα κουτάβια ή τα δίνει δωρεάν),
– το δεύτερο επίπεδο των αδειοδοτημένων εκτροφέων που διατηρούν τρία ή περισσότερα θηλυκά ζώα αναπαραγωγής και για τους οποίους απαιτείται άδεια πριν την έναρξη της δραστηριότητας.
Το σχέδιο νόμου αγνοεί εντελώς τις διατάξεις του οδηγού (η κτηνιατρική αδειοδότηση θα απαιτείται για αυτούς που διατηρούν πάνω από δύο θηλυκά ζώα αναπαραγωγής).

5. «Διεύρυνση της έννοιας της κακοποίησης»
Η ΑΛΗΘΕΙΑ:
Στις υπάρχουσες διατάξεις περί κακοποίησης του ν. 4039/2012 συμπεριλαμβάνεται επιπλέον ο εκούσιος τραυματισμός, ο πυροβολισμός, το παστούρωμα και η εγκατάλειψη των ζώων. Η δηλητηρίαση (φόλες) προβλέπονται ήδη στον ισχύοντα νόμο. Επί της ουσίας του άρθρου:
• Δεν εισάγεται η έννοια της παθητικής κακοποίησης, σύμφωνα με τη σύγχρονη επιστήμη της ευζωίας των ζώων και που επανειλημμένα ο κτηνιατρικές σχολές έχουν εισηγηθεί.
• Δεν εισάγεται η προϋπόθεση της κτηνιατρικής γνωμάτευσης ή/και κτηνιατρικής νεκροψίας προκειμένου να επιβληθούν οι δικαιολογημένα πολύ αυστηρές κυρώσεις για την κακοποίηση των ζώων. Όπως έχει παρουσιαστεί πολλές φορές από τους καθηγητές της Παθολογικής Ανατομικής των Κτηνιατρικών Σχολών υπάρχουν παθολογικές καταστάσεις που δίνουν εικόνα π.χ. ασιτίας και εύκολα από έναν μη ειδικό μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι πρόκειται για κακοποίηση και ένας φτωχός αθώος άνθρωπος να συρθεί στα δικαστήρια από ανθρώπους που μπορεί να διακατέχονται ή όχι από φιλοζωικά αισθήματα.
Είναι φανερό ότι το Σ/Ν συζητήθηκε με μια ομάδα ανθρώπων που έχουν στοχοποιήσει τους κτηνιάτρους, δηλαδή τους επιστήμονες που σήμερα η παγκόσμια κοινότητα σε όλες τις χώρες του πολιτισμένου κόσμου αποτελούν τους θεματοφύλακες, οι οποίοι με τους ελέγχους και τη γνώση τους διασφαλίζουν τα δικαιώματα, την υγεία και την ευζωία των ζώων.
Η προσπάθεια των συντακτών του Σ/Ν να παρακαμφθεί, να απαξιωθεί και να υποκατασταθεί η κτηνιατρική επιστημονική γνώση, ώστε οι κτηνίατροι να μην έχουν κανένα λόγο και έλεγχο στις αποφάσεις διαχείρισης αδέσποτων ζώων, ακόμα κι όταν αυτά είναι ασθενή, είναι εμφανέστατη στον επιχειρούμενο ορισμό του σοβαρού νοσήματος που είναι απολύτως ελλιπής και στερείται οποιασδήποτε επιστημονικής τεκμηρίωσης.
Όσον αφορά την αυστηροποίηση των ποινών:
• Στον κανονισμό ΕΕ 2017/625 για τους επισήμους ελέγχους προβλέπεται ότι οι κυρώσεις πρέπει να είναι αποτελεσματικές, αποτρεπτικές και αναλογικές.
• Επειδή οι κυρώσεις για την κακοποίηση αφορούν όλα τα ζώα (παραγωγικά, πειραματόζωα, κλπ) για τα οποία υπάρχει ειδική ενωσιακή νομοθεσία για την ευζωία των ζώων, τα προβλεπόμενα πρόστιμα πρέπει να είναι αναλογικά για να επιβάλλονται. Στο Σ-Ν δεν προβλέπεται κανένας διαχωρισμός ανάλογα με τη βαρύτητα της πράξης κακοποίησης, πρόβλημα και του ισχύοντος νομικού πλαισίου. Οποιαδήποτε πράξη βίας εναντίον ζώου τιμωρείται με την ίδια χρηματική κύρωση. Με λίγα λόγια, για ένα λάκτισμα (οποιαδήποτε πράξη βίας), προβλέπεται η ίδια ποινή (χρηματικό πρόστιμο 50.000 ευρώ), με την δηλητηρίαση, το κρέμασμα, τον πνιγμό, το κάψιμο, τη σύνθλιψη, τον ακρωτηριασμό ή τον πυροβολισμό ενός ζώου. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις “μη σοβαρής” κακοποίησης τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα να διστάζουν να βεβαιώσουν την παράβαση, αφού θα ξέρουν ότι θα πρέπει να επιβληθεί ένα δυσβάστακτο πρόστιμο. Άλλωστε και σήμερα, η προσεκτική μελέτη των στοιχείων των επιβαλλόμενων κυρώσεων καταδεικνύει ότι παρά την αύξηση των προστίμων για κακοποίηση, υπάρχουν πολύ περισσότερες περιπτώσεις στις οποίες δεν επιβάλλονται. Επίσης η δυσμενής οικονομική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει σήμερα οι πολίτες λόγω της πανδημίας, πρέπει να ληφθεί υπόψη.
Σήμερα δεν λείπουν οι αυστηρές κυρώσεις αλλά οι απαραίτητοι έλεγχοι (οι οποίοι δεν διευκολύνονται με τις διατάξεις του Σ/Ν)και η επιβολή τους.

6. Πρόγραμμα «Άργος» -πόροι και υποχρεώσεις των Δήμων
Η αύξηση των χορηγούμενων πόρων στους Δήμους είναι προς τη θετική κατεύθυνση υπό την προϋπόθεση ότι δεν δίνονται γενικώς και αορίστως, αλλά διασφαλίζεται ότι η χρηματοδότηση αποτελεί εργαλείο επίτευξης του στόχου που είναι η μείωση του αριθμού των αδεσπότων μέχρι μηδενισμού τους, υπό όρους ευζωίας. Στο σχετικό άρθρο του σχεδίου δεν προβλέπονται όροι επιχορήγησης και σε συνδυασμό με άλλες διατάξεις του, προβλέπουμε ότι όχι μόνο μείωση αδεσπότων δεν θα επιτευχθεί με την εφαρμογή του Σ/Ν, αλλά κάθε ιδιώτης εκτροφέας θα δηλώνει ιδιώτης ανάδοχος αδεσπότων ζώων και θα επωφελείται των πόρων για τα αδέσποτα προκειμένου να στειρώσει, εμβολιάσει και περιθάλψει δωρεάν τα ζώα που εκτρέφει. Σε αυτό βοηθάει η μη έγκαιρη καταγραφή των ζώων και η κατάργηση του έντυπου βιβλιαρίου ως εγγράφου ταυτοποίησης, που εδραιώνονται με τη χαλάρωση των ελέγχων.
Επιπλέον, ο ορισμός κάθε ζώου που δεν φέρει σήμανση ως αδέσποτου, θα έχει σαν αποτέλεσμα κάθε μη συμμορφούμενος με την υποχρέωση σήμανσης και καταχώρισης, ιδιοκτήτης ζώων συντροφιάς, να μπορεί να ισχυριστεί ότι το ζώο δεν είναι δικό του, αλλά αδέσποτο και δεν έχει καμία υποχρέωση προς αυτό. Επομένως, κατά πρώτον, δεν θα είναι δυνατόν να βεβαιωθεί πρόστιμο για παράληψη σήμανσης και καταγραφής ή για οποιασδήποτε άλλη παράβαση σε σχέση με τις υποχρεώσεις του ιδιοκτήτη και επιπλέον, θα υποχρεωθούν οι Δήμοι να αναλάβουν όλα τα ζώα (σήμανση, καταχώριση, κτηνιατρική φροντίδα) των ανεύθυνων ιδιοκτητών, αφού σύμφωνα με τη νομοθεσία θα είναι όλα αδέσποτα.

Το χρηματοδοτικό εργαλείο του ΥΠΑΑΤ χορηγείται ώστε το ΥΠΑΑΤ να εποπτεύσει την εφαρμογή της κτηνιατρικής νομοθεσίας από τους Δήμους σχετικά με τα αδέσποτα και εξυπηρετεί τους σκοπούς αντιμετώπισης της λύσσας και άλλων ζωονθρωπονόσων. Δεν κατανοούμε τον λόγο που ο πόρος αυτός πρέπει να μεταφερθεί στο ΥΠΕΣ. Είναι απορίας άξιο γιατί το σχετικό άρθρο δεν προβλέπει εξουσιοδοτική διάταξη για επιχορήγηση των καταφυγίων υπό όρους και προϋποθέσεις. Μήπως η Κυβέρνηση θα πάρει τα 600.000,00 ευρώ του ΥΠΑΑΤ για επιχορηγήσεις στους Δήμους χωρίς έλεγχο, όπως έγινε με τη επιχορήγηση για τις τροφές;
Είναι γνωστό ότι πριν στηθεί η ψηφιακή υπηρεσία παρακολούθησης των αδεσπότων από το ΥΠΑΑΤ πολλοί Δήμοι στείρωναν τα δεσποζόμενα ζώα ψηφοφόρων τους, ενώ τα αδέσποτα ήταν αστείρωτα.

7. Στήριξη και κίνητρα στους πολίτες -ιδιοκτήτες ζώων συντροφιάς
Εάν πραγματικά η πολιτεία ενδιαφέρεται να ασκήσει το καθήκον της που είναι η μείωση των αδεσπότων ζώων, πρέπει να προωθήσει κατά προτεραιότητα τις υιοθεσίες τους και την υπεύθυνη ιδιοκτησία εν γένει των ζώων συντροφιάς. Η μείωση των δημοτικών τελών πρέπει να προβλεφθεί για αυτούς που υιοθετούν αδέσποτο του Δήμου και όχι γενικά ρουσφετολογική επιχορήγηση των «υπεύθυνων ιδιοκτητών». Ποιος θα πιστοποιεί ότι είναι υπεύθυνοι ιδιοκτήτες; Η σήμανση και η καταγραφή καθώς και η στείρωση είναι βασικές υποχρεώσεις των ιδιοκτητών. Επίσης μέσα από τους λιγοστούς πόρους που διαθέτει ο Δήμος θα πρέπει «ΧΘΕΣ» να προωθήσει την υπεύθυνη ιδιοκτησία με εκτύπωση φυλλαδίων και ενημερωτικού υλικού που έχει συντάξει και μεταφράσει στα Ελληνικά ο Παγκόσμιος Οργανισμός για την Υγεία των Ζώων και είναι αναρτημένο στο διαδίκτυο και συγκεκριμένα στο www.minagric.gr→ Πολίτης→Ζώα Συντροφιάς-Κτηνιατρεία→ Προώθηση της φιλοζωίας.
Μήπως οι συντάκτες του Σ/Ν δεν επιθυμούν την προώθηση υιοθεσιών των αδεσπότωνζώων εντός της χώρας;
Η δημιουργία κουλτούρας υπεύθυνης ιδιοκτησίας στους πολίτες είναι η μόνη βιώσιμη λύση του προβλήματος των αδεσπότων ζώων σύμφωνα με όλους τους διεθνείς οργανισμούς, και δεν δημιουργείται με μείωση των δημοτικών τελών, αλλά με εκστρατείες ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης και παιδεία.
Γεννάται το ερώτημα: Οι φορείς (φιλοζωικοί ή άλλοι) που εισηγήθηκαν το Σ/Ν στο ΥΠΕΣ αγνοούν τα παραπάνω ή μήπως δεν ενδιαφέρονται πραγματικά για τη μείωση των αδεσπότων ζώων; .
Τέλος, η χρηματοδότηση με voucher της σήμανσης και της στείρωσης των δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς είναι θετικό μέτρο, αρκεί να υπάρξει ο απαραίτητος έλεγχος.

8. Πλαίσιο Εποπτείας: Ειδική Επιτροπή Παρακολούθησης & Δείκτες Απόδοσης
Η ΑΛΗΘΕΙΑ:
Η ειδική τριμελής ΑΜΕΙΒΟΜΕΝΗ επιτροπή που αποτελείται από έναν εκπρόσωπο των ΟΤΑ, έναν εκπρόσωπο του συνηγόρου του πολίτη και έναν εκπρόσωπου φιλοζωικού σωματείου πανελλαδικής εμβέλειας:
• υποκαθιστά τις κεντρικές αρμόδιες αρχές (όχι μόνο την κεντρική κτηνιατρική αρμόδια αρχή στο ΥΠΑΑΤ αλλά και τη Διεύθυνση Οργάνωσης και Λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών, η οποία δεν συμμετείχε όπως και το ΥΠΑΑΤ στη σύνταξη του Σ/Ν) αφού μόνο η Επιτροπή θα εισηγείται νομοθεσία για τα ζώα συντροφιάς (αντισυνταγματική νόσφιση δημόσιας εξουσίας ή όπως λέει ο λαός βάλε τον λύκο να φυλάει τα πρόβατα). Ο συνήγορος του πολίτη είναι Ανεξάρτητη Αρχή που ελέγχει την διοίκηση. Πώς γίνεται να ασκεί διοίκηση στο πλαίσιο του ΥΠΕΣ;
• υποκαθιστά τον δημόσιο οικονομικό και άλλο έλεγχο αφού θα ελέγχει τους Δήμους ως προς τις επιδόσεις του (με ποια εργαλεία;) και θα εισηγείται να κόβεται η χρηματοδότηση όταν οι «δείκτες» που επίσης θα παρακολουθεί η εν λόγω Επιτροπή δεν θα είναι αρεστοί.
Παράλληλα οι Δήμοι δεν θα μπορούν να εποπτεύσουν ιδιώτες που θα εμφανίζονται ως «ανάδοχοι» αδεσπότων ζώων ή ως φιλοζωικές οργανώσεις εγγεγραμμένες απλώς σε ένα μητρώο-«κολυμβήθρα του Σιλωάμ», άσχετα ένα η έδρα τους είναι στο εξωτερικό (αλήθεια ποιος θα ελέγχει τη νομική μορφή της δραστηριότητάς τους στο εξωτερικό;) ή στο εσωτερικό. Οι εκπρόσωποι της φιλοζωικής οργάνωσης πανελλαδικής εμβέλειας δεν θέλουν το μητρώο στο ΥΠΑΑΤ που έχει εμπειρία και γνωρίζει με τη βοήθεια των κτηνιατρικών υπηρεσιών τη δράση του καθενός σε όλη την επικράτεια, αλλά στο Υπουργείο Εσωτερικών όπου οι ίδιοι θα διοικούν μέσω της Επιτροπής του άρθρου 32 του Σ/Ν.
• Με το άρθρο 32 του Σ/Ν αφαιρείται η αρμοδιότητα παρακολούθησης των αδεσπότων ζώων συντροφιάς από την Κεντρική Αρμόδια Αρχή για τη διαχείριση των αδεσπότων ζώων (Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής) που όπως προαναφέρθηκε ασκεί την αρμοδιότητα παρακολούθησης των προγραμμάτων διαχείρισης των αδεσπότων ζώων για λόγους πρόληψης και καταπολέμησης ασθενειών των ζώων και ζωοανθρωπονόσων (λύσσα, λεϊασμανίαση, εχινόκοκκοκίαση, λεπτοσπείρωσηκλπ). Η Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής θα έχει μόνο εργαλείο παρακολούθησης την πρόσβαση στο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς, για την αξιοπιστία του οποίου έχουμε μεγάλες ενστάσεις, αφού οι ασχολούμενοι τα αδέσποτα ζώα ιδιώτες μένουν ανεξέλεγκτοι, όπως και οι εκτροφείς, ενώ οι αστυνομικοί και οι άλλες υπηρεσίες βεβαίωσης παραβάσεων δυσκολεύονται στον έλεγχο με την κατάργηση του βιβλιαρίου του ζώου. Η στόχευση της παρεμπόδισης του ελέγχου ομολογείται στο ίδιο το Σ/Ν αφού για τους κυνηγούς και τους κυνηγετικούς σκύλους διατηρείται υποχρεωτικά το διαβατήριο για όλες τις μετακινήσεις στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, άρα αναγνωρίζει την αξία ενός «εγγράφου αναγνώρισης».
Σύμφωνα με το Καν. Ε.Ε. 576/2013: «ως «έγγραφο αναγνώρισης» νοείται έγγραφο βάσει υποδείγματος που καταρτίζεται στις εκτελεστικές πράξεις που θα εκδοθούν βάσει του παρόντος κανονισμού και επιτρέπει τη σαφή αναγνώριση του ζώου συντροφιάς και τον έλεγχο της συμμόρφωσης της υγειονομικής κατάστασης του εν λόγω ζώου με τον παρόντα κανονισμό». ·
Επισημαίνεται ότι στο άρθρο 7.7.5. του Κώδικα Υγείας των Χερσαίων Ζώων του ΟΙΕ προβλέπεται ότι κατά την ανάπτυξη του προγράμματος διαχείρισης και ελέγχου του πληθυσμού των αδεσπότων σκύλων, προτείνεται οι αρμόδιες αρχές να συστήσουν συμβουλευτική επιτροπή η οποία πρέπει να περιλαμβάνει κτηνιάτρους,ειδικούς στην οικολογία του σκύλου, ειδικούς στη συμπεριφορά του σκύλου, ειδικούς στις ζωοανθρωπονόσους και εκπροσώπους των ενδιαφερόμενων μερών (τοπικών αρχών, υπηρεσίες υγείας, υπηρεσίες περιβάλλοντος, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις): «Article 7.7.5. In the development of a dog population control programme it is recommended that the authorities establish an advisory group, which should include veterinarians, experts in dog ecology, dog behaviour and zoonotic diseases, and representatives of relevant stakeholders (local authorities, human health services/authorities, environmental control services/authorities, NGOs and the public). The main purpose of this advisory group would be to analyse and quantify the problem, identify the causes, obtain public opinion on dogs and propose the most effective approaches to use in the short and long term.».e-artems.gr
Η εκπροσώπηση και ο ρόλος των ΜΚΟ και των Δήμων πρέπει να είναι σύμφωνα με τις οδηγίες και όχι να κυριαρχούν στην ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ επιτροπή, γιατί απλά δεν είναι ειδικοί επιστήμονες και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στον συμβουλευτικό τους ρόλο επαρκώς. Αντίθετα πρέπει να συμμετέχουν κατά πλειοψηφία οι ειδικοί επιστήμονες οι οποίοι καθορίζονται στον Κώδικα του ΟΙΕ με τις ειδικότητές τους. Επισημαίνεται ότι ο ρόλος της όποιας επιτροπής είναι συμβουλευτικός και μόνο. Η διακυβέρνηση από επιτροπές ιδιωτικών συμφερόντων δεν είναι αποδεκτή στο κράτος δικαίου που έχει εγκατασταθεί με το Σύνταγμα στη Χώρα μας.
Από τα ανωτέρω γίνεται φανερό ότι το Σ/Ν παραβιάζει βασικές διατάξεις όχι μόνο για την υγεία των ζώων και τη δημόσια υγεία, αλλά και του Συντάγματος και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό.
Όσον αφορά τους δείκτες απόδοσης των προγραμμάτων θα είναι πλασματικοί, αφού τα περισσότερα ζώα όπως και σήμερα δεν θα καταγράφονται, οι Δήμοι δεν θα μπορούν να εποπτεύουν ιδιώτες και ΜΚΟ και ο κάθε ένας που δεν θέλει έλεγχο, θα μπορεί να εξασφαλίζει μια άδεια ερασιτέχνη εκτροφέα και θα εκτρέφει ανεξέλεγκτα ζώα συντροφιάς στο σπίτι του. Όσον αφορά τις αγγελίες γνωρίζουμε και σήμερα ότι οι παράνομοι βρίσκουν τρόπους να επικοινωνούν το εμπόρευμά τους, είτε με τη φράση χαρίζονται είτε επικαλούμενοι ότι είναι αδέσποτα που τα περισυνέλλεξαν και τα δίνουν έναντι αμοιβής που είναι τα έξοδα των γιατρών κλπ.

9. Εκπαίδευση και Ενημέρωση
Το υλικό του Παγκόσμιου Οργανισμού για την Υγεία των Ζώων με σκοπό την προώθηση της φιλοζωίας αποστέλλεται από τη Διεύθυνση Προστασίας των Ζώων Φαρμάκων και Κτηνιατρικών Εφαρμογών, συνεχώς από το 2016 έως και το 2020 στο Υπουργείο Παιδείας, έχει εγκριθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), έχει κοινοποιηθεί στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ και έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Παρατίθεται ο σχετικός σύνδεσμος: Εκστρατεία ευαισθητοποίησης για τη φιλοζωία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό για την Υγεία των Ζώων (minagric.gr) (www.minagric.gr→ Πολίτης→Ζώα Συντροφιάς-Κτηνιατρεία→ Προώθηση της φιλοζωίας)
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός για την Υγεία (και την Ευζωία) των Ζώων (ΟΙΕ) μέσω του υλικού αυτού στα σχολεία, στα καταστήματα πώλησης ειδών για ζώα και σε άλλους χώρους επιχειρεί την προώθηση της υπεύθυνης ιδιοκτησίας, υλοποιώντας τη στρατηγική του οργανισμού αυτού και των κρατών μελών για την προστασία της Δημόσιας Υγείας, της Υγείας και της Προστασίας των Ζώων Συντροφιάς που πρέπει να διέπεται από δύο βασικές αρχές του Κώδικα για Υγεία των Χερσαίων Ζώων που είναι (Άρθρο 7.7.1. GuidingPrinciples):
i)  (Η προώθηση της υπεύθυνης ιδιοκτησίας σκύλων μπορεί να μειώσει σημαντικά τον αριθμό των αδέσποτων σκύλων και την επίπτωση των ζωοανθρωπονόσων, δηλαδή σοβαρών νοσημάτων που μεταδίδονται από τα ζώα στον άνθρωπο).
ii)  (Επειδή η οικολογία του σκύλου συνδέεται στενά με τις δραστηριότητες του ανθρώπου, ο έλεγχος του πληθυσμού των σκύλων για να είναι αποτελεσματικός, πρέπει να συνοδεύεται οπωσδήποτε από την αλλαγή της ανθρώπινης συμπεριφοράς).
Η Υπεύθυνη Ιδιοκτησία σκύλου και γενικότερα ζώου συντροφιάς είναι η μόνη βιώσιμη λύση στο πρόβλημα των αδεσπότων ζώων, που στη χώρα μας αποθαρρύνεται λόγω της χαλαρότητας της εφαρμογής της νομοθεσίας αλλά και της έλλειψης σχετικής παιδείας.
Σημειώνεται ότι η Διεύθυνση Προστασίας των Ζώων του ΥΠΑΑΤ έχει συμπληρώσει τα σχετικά έντυπα στα πλαίσια της δράσης «Πλατφόρμα +21» του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και έχει αποστείλει όλο το υλικό του ΟΙΕ με το υπ’ αριθ. πρωτ. 1069/125080/15-5-2020 έγγραφό της προς τη Διεύθυνση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας χωρίς απάντηση.
Επισημαίνεται ότι το ΥΠΑΑΤ έχει δεχθεί καταγγελίες για φιλοζωικά σωματεία που σε συνεργασία με δασκάλους στο πλαίσιο της «προώθησης της φιλοζωίας» επισκέπτονται παράνομα καταφύγια με ζώα που διαβιούν σε άθλιες συνθήκες και αλυσοδεμένα, με αποτέλεσμα τα παιδιά να συνηθίζουν και θεωρούν τις εικόνες αυτές κανονικές . Υπογραμμίζεται ότι φιλοζωικές οργανώσεις έχουν υποβάλλει προγράμματα και εκπαιδευτικό υλικό στο Υπουργείο Παιδείας τα οποία έχουν εγκριθεί από το ΙΕΠ και προωθούνται από φιλοζώους στα σχολεία. Όμως είναι αμφίβολο εάν με αυτά τα προγράμματα των φιλοζωικών οργανώσεων προωθείται η υπεύθυνη ιδιοκτησία, όπως θα έπρεπε να γίνεται σε εθνικό επίπεδο στο πλαίσιο ενιαίας εκπαιδευτικής πολιτικής. Το αποτέλεσμα είναι ότι το υλικό του Παγκόσμιου Οργανισμού για την Υγεία των Ζώων (ΟΙΕ) και του ΥΠΑΑΤ αντιμετωπίζεται όπως και το υλικό των φιλοζωικών σωματείων και εγκρίνεται για παρουσίασή του σε προαιρετική βάση.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ:
Δεν λείπει το θεσμικό πλαίσιο, ούτε τα εργαλεία αλλά η πολιτική βούληση. Στο άρθρο 18 του ισχύοντος ν. 4039/2012 προβλέπεται χρηματοδότηση και εμπλοκή του Υπουργείου Παιδείας.

10. Εθνική γραμμή καταγγελιών
Η εθνική γραμμή καταγγελιών και η πλατφόρμα καταγγελιών προβλέπεται να δημιουργηθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών ενώ οι καταγγελίες θα αφορούν κακοποίηση των ζώων με τη στενή έννοια του όρου που θέτει ο νόμος. Η έννοια της κακοποίησης όπως προαναφέραμε είναι πολύ ευρύτερη. Τι θα γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις; Ο καταγγελίες για παράδειγμα παράνομου εμπορίου και διακίνησης πού θα υποβάλλονται και ποια υπηρεσία θα επιλαμβάνεται της καταγγελίας; Μετά την πλατφόρμα η καταγγελία που θα διοχετεύεται; Ποιός θα ελέγχει και με ποια επιστημονική γνώση τα περιστατικά κακοποίησης; Δεδομένου ότι η κακοποίηση είναι ένα αντικείμενο που διερευνά η κτηνιατρική επιστήμη (κτηνιατροδικαστική) ποιός ο ρόλος των κτηνιατρικών υπηρεσιών του Υπ.Α.Α.Τ. και των Περιφερειών;
Θα ήταν προς τη θετική κατεύθυνση η ρύθμιση εάν η γραμμή και η πλατφόρμα καταγγελιών προβλεπόταν στην Ελληνική Αστυνομία, με στόχο σταδιακά να χτιστεί η αστυνομία ζώων που αποτελεί πάγιο αίτημα των φιλοζώων πολιτών (ένας εξειδικευμένος αστυνομικός σε κάθε αστυνομική διεύθυνση) που θα έχει και την αρμοδιότητα και τη γνώση (μετά από εκπαίδευση) να συντάσσει δικογραφίες σε σοβαρές παραβάσεις που επισύρουν εκτός από πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις. Στο Υπουργείο Εσωτερικών δεν υπάρχει η κατάλληλη στελέχωση και τεχνογνωσία.

ΑΠΟΡΟΥΜΕ ποια είναι η στόχευση της ρύθμισης εκτός από την επικοινωνία. Μήπως οι επιχορηγήσεις από τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΥΠΕΣ ή μήπως η τρομοκράτηση πολιτών που στέκονται εμπόδιο στις επιδιώξεις της «φιλοζωικής οργάνωσης πανελλαδικής εμβέλειας»;

 

Share.

Τα σχόλια είναι κλειστά σε αυτό το θέμα


Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων