Καθήκον των Δασικών Υπηρεσιών η αρωγή προς τη Θηροφυλακή

0

Η πάταξη της λαθροθηρίας εκτός από υποχρέωση και καθήκον των δασικών υπαλλήλων αποτελεί πρωταρχικό σκοπό των Κυνηγετικών Οργανώσεων διότι η πάταξη της λαθροθηρίας συνιστά μέγιστο μέτρο για την προστασία της θηραματοπανίδας δηλαδή του περιβάλλοντος.

Η αρωγή και βοήθεια προς τους φύλακες θήρας των Κυνηγετικών Οργανώσεων συνιστά, επομένως, σημαντικό έργο προστασίας του περιβάλλοντος από οποιονδήποτε παρέχει αυτή την αρωγή και βοήθεια. Είναι, επομένως, απολύτως θεμιτό ν’ αναμένουμε, όλοι μας, ότι οι δασικές υπηρεσίες και οι υπάλληλοί τους θα βοηθούν, εντός του υφιστάμενου νομικού και διοικητικού πλαισίου και με την ανάλογη ερμηνεία αυτών, την άσκηση των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των ιδιωτικών φυλάκων θήρας των Κυνηγετικών Οργανώσεων προκειμένου να επιτευχθεί η προστασία του περιβάλλοντος που πρέπει ν’ αποτελεί τον κοινό στόχο όλων μας.

Σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό καθεστώς που ισχύει σήμερα και σύμφωνα με τις σχετικές Υπουργικές ή άλλες Αποφάσεις που επίσης ισχύουν σήμερα και σύμφωνα με σχετικές γνωμοδοτήσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που έχουν γίνει αποδεκτές και ισχύουν, οι κατά τα ανωτέρω φύλακες θήρας των Κυνηγετικών Οργανώσεων έχουν προβεί κατά τα τελευταία 6 χρόνια (στοιχεία 2008) σε 580.800 ελέγχους και σε πάνω από 13.000 μηνύσεις.

Ανάλογος είναι και ο αριθμός των δικαστικών αποφάσεων για υποθέσεις που έχουν φθάσει στο ακροατήριο στην συνέχεια των παραπάνω μηνύσεων. Οι χιλιάδες αυτές αποφάσεις έχουν εκδοθεί με βάση το υφιστάμενο νομικό καθεστώς που δεν έχει αμφισβητηθεί από τα δικαστήρια.

Όμως, στη συνέχεια των: α) με αριθ. πρωτ. 138/ΓΝΩΜ/18-1-2008 και β) με αριθ. πρωτ. 250/Γνωμ/3/23-1-2009 του αντιεισαγγελέα Αρείου Πάγου, ορισμένες δασικές, κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες, αμφισβητούν τις από τον Νόμο κατοχυρωμένες αρμοδιότητες των φυλάκων θήρας των Κυνηγετικών Οργανώσεων.

Προκειμένου να διευκολύνουμε την απρόσκοπτη λειτουργία των παραπάνω φυλάκων θήρας και σε σχέση με την υπ’ αριθ. 1921/2007 απόφαση του Αρείου Πάγου και με την υπ’ αριθ. 2/18-1-2008 γνωμοδότηση του Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, επισημαίνονται τα ακόλουθα:

α) Με την υπ’ αριθμ. 1921/2007 απόφαση του ΑΠ (σχετικό α΄) κρίθηκε αμετεκλήτως ότι οι φύλακες θήρας που προσλαμβάνονται από τις κυνηγετικές οργανώσεις, κατά τη διάταξη του άρθρου 267 παρ. 3 του ΝΔ86/1969, δεν είναι κατ’ αρχήν υπάλληλοι, κατά την έννοια του άρθρου 13 στοιχ. α του ΠΚ, μετά όμως από πρόταση της αρμόδιας δασικής αρχής, αναγνωρίζονται από τον Υπουργό Γεωργίας ως φύλακες θήρας, οπότε εξομοιώνονται σε ό,τι αφορά στα καθήκοντα και τα δικαιώματά τους με τους φύλακες θήρας της παρ. 1 του ίδιου άρθρου, με συνέπεια να τους έχει ανατεθεί, έστω και προσωρινά, η άσκηση δημόσιας υπηρεσίας και κατά το γενόμενο από αυτούς έλεγχο για την εφαρμογή και την τήρηση των διατάξεων περί θήρας, να έχουν την ιδιότητα του υπαλλήλου, λύση μάλιστα την οποία υιοθέτησε, προς άρση των υφιστάμενων έως τότε αμφισβητήσεων, το άρθρο 4 παρ. 13 του ν.3208/24.10.2003, ορίζοντας ρητώς με το προστεθέν στην παρ. 3 του άρθρου 267 εδαφ. δ΄ του ν.δ.86/1969, ότι «οι αναγνωριζόμενοι ως ιδιωτικοί φύλακες θήρας θεωρούνται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους υπάλληλοι, κατά την έννοια του άρθρου 13 στοιχ. α του ΠΚ…»

(Σκέψη 1 της αποφάσεως του Α.Π.).

Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι στην προαναφερθείσα απόφαση του ΑΠ η αναιρεσιβαλλομένη απόφαση του Εφετείου Δυτ. Μακεδονίας αναιρέθηκε με την αιτιολογία ότι δεν εκτέθηκε σε αυτήν ότι η εξομοίωση του φύλακα θήρα με τους δασικούς Θηροφύλακες είχε γίνει, σύμφωνα με την εκτεθείσα διάταξη, με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, μετά από πρόταση της αρμόδιας δασικής αρχής και δεν ανέφερε τη συγκεκριμένη σχετική υπουργική απόφαση από την οποία προέκυπτε η εξομοίωση αυτή (σκέψη 3 της προαναφερόμενης απόφασης του ΑΠ).

β) Με την ως β΄ σχετικό γνωμοδότηση του Αντιεισαγγελέα ΑΠ δεν απαγορεύεται στους φύλακες θήρας, κατά το μέρος που αυτοί, εξομοιώνονται ρητώς, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 267 σε συνδυασμό με την παρ. 3 του άρθρου αυτού του Δασικού Κώδικα, προς τους δασοφύλακες, να μπορούν να ασκούν, μέχρι την έκδοση της εκτελεστικής αποφάσεως του άρθρου 4 της παρ. 13 του Ν. 3208/2003, τα καθήκοντα του άρθρου 38 παρ. 2 του Ν. 1845/1989, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 58 του Ν. 2637/1998.

Με την γνωμοδότηση αυτή διατυπώνεται απλώς η άποψη ότι, μέχρι την έκδοση της εκτελεστικής αποφάσεως του άρθρου 4 παρ. 13 του Ν. 3208/2003, εφαρμόζονται, σχετικά με τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες των φυλάκων θήρας, οι διατάξεις του προϊσχύοντος νομικού καθεστώτος της παρ. 3 σε συνδυασμό με την παρ. 1 του άρθρου 267 του Δασικού Κώδικος (ΝΔ 86/1969), σύμφωνα με τις οποίες οι φύλακες θήρας, εξομοιούμενοι ρητώς προς την επιτέλεση των καθηκόντων τους προς τους δασοφύλακες, δεν μπορούν να ασκούν τα καθήκοντα του άρθρου 38 παρ. 3 του Ν. 1845/1989 και δεν θεωρούνται για τις περί τα δάση παραβάσεις ως ανακριτικοί υπάλληλοι και δη ειδικοί προανακριτικοί υπάλληλοι, διότι κάτι αντίστοιχο δεν ορίζεται ρητά για τους φύλακες θήρας, όπως για τους δασοφύλακες.

Κατά συνέπεια, μέχρι την έκδοση της εκτελεστικής αποφάσεως του άρθρου 4 παρ. 13 του Ν. 3208/2003, οι φύλακες θήρας που προσλαμβάνονται από τις κυνηγετικές οργανώσεις κατά την έννοια του άρθρου 267 παρ. 3 του Ν.Δ. 86/1969 νομίμως ασκούν τα καθήκοντα του άρθρου 38 παρ. 2 του Ν. 1845/1989, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 58 του Ν. 2637/1998.

Συγκεκριμένα, με την τελευταία αυτή διάταξη προβλέπεται ότι στα πλαίσια άσκησης της δασικής προστασίας, οι δασικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι των κατηγοριών α΄, β΄, γ΄, ε΄ και στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 39 του παρόντος νόμου υποχρεούνται να συντάσσουν και υποβάλλουν αρμοδίως πρωτόκολλα μηνύσεως για κάθε παράβαση των δασικών νόμων, να προβαίνουν στην κατάσχεση των δασικών προϊόντων, όλων γενικά των υπό καθεστώς προστασίας υπαγομένων ειδών της αυτοφυούς χλωρίδας και άγριας πανίδας και των δειγμάτων αυτών ζώντων ή νεκρών, επεξεργασμένων ή μη, που συγκομίζονται ή μεταφέρονται ή συλλέγονται ή συλλαμβάνονται ή διακινούνται ή διατίθενται στην αγορά ή κατέχονται παράνομα, στην κατάσχεση των κατά παράβαση των περί θήρας και ορεινής αλιείας διατάξεων αποκτωμένων θηραμάτων και αλιευμάτων, στην κατάσχεση των μέσων που χρησιμοποιήθηκαν για την τέλεση των παράνομων πράξεων και τη σύλληψη, μεταγωγή και παράδοση όσων παρανομούν στην πλησιέστερη αστυνομική αρχή. Οι δαπάνες μεταγωγής και τροφοδοσίας, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία δαπάνη που πραγματοποιείται μέχρι την παράδοση των συλλαμβανομένων από τις δασικές αρχές, για τα παραπάνω αδικήματα, στην οικεία αστυνομική αρχή, βαρύνουν το Δημόσιο και οι σχετικές πιστώσεις εγγράφονται στον τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου Γεωργίας.

Επισημαίνεται ότι η άποψη αυτή είναι σύμφωνη με την υπ’ αριθμ. 204/03.04.2001 Γνωμοδότηση του Ε’  Τμήματος του ΝΣΚ, με την οποία είχε γίνει δεκτό ότι οι φύλακες θήρας δικαιούνται να ασκούν τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στο άρθρο 38 παρ. 2 του Ν. 1845/1989, όπως ισχύει, και άρα δύνανται να ασκούν τα ρητώς αναφερόμενα στη διάταξη αυτή καθήκοντα.

Πέραν τούτου, είναι προφανές, όπως δέχονται και τα δύο ως άνω σχετικά έγγραφα ότι, μέχρι την έκδοση της εκτελεστικής αποφάσεως του άρθρου 4 παρ. 13 του Ν. 3208/2003, εφαρμόζεται το προγενέστερο νομικό καθεστώς περί των φυλάκων θήρας, που προσλαμβάνονται κατά την έννοια του άρθρου 267 παρ. 3 του ΝΔ 86/1969, δεδομένου ότι δεν αναγνωρίζεται κενό δικαίου στην κείμενη νομοθεσία, ούτε μπορεί με τον τρόπο αυτό η Διοίκηση να μην εφαρμόζει διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, όπως ο Ν. 3208/2003, καθιστώντας ανενεργό το προγενέστερο νομικό καθεστώς.

Κατά συνέπεια, οι φύλακες θήρας που προσλαμβάνονται από τις κυνηγετικές οργανώσεις, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 267 παρ. 3 του ΝΔ86/1969, συνεχίζουν, όπως μέχρι σήμερα, να ασκούν νομίμως τα προαναφερόμενα καθήκοντα του άρθρου 38 παρ. 2 του Ν. 1845/1989, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 58 του Ν. 2637/1998.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ  ΝΙΚ. ΠΑΠΑΔΟΔΗΜΑΣ

Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ  ΙΩΑΝ. ΠΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΜΕΛΟΣ: F.A.C.E.& C.I.C.
ΕΔΡΑ: ΦΩΚΙΩΝΟΣ 8 & ΕΡΜΟΥ
ΑΘΗΝΑ-Τ.Κ. 105 63
Τηλ.: 210-32.31.271 – Fax.: 210-32.22.755
http://www.ksellas.gr, e-mail: info@ksellas.gr

ΠΡΟΣ:
α) Γραφείο Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφ.
κ. Χατζηγάκη Σωτήρη
β) Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφ.
κ. Κιλτίδη Κων.
γ) Γεν. Ανάπτυξης & Προστασίας Δασών & Φ.Π.
κ. Σταύρο Σαγρή
δ) Δ/νσεις Δασών Περιφερειών
ε) Δ/νσεις Δασών Νομών της χώρας
στ) Δασαρχεία της χώρας

ΚΟΙΝ.:
α) Κυνηγετικές Ομοσπονδίες
β) όλους τους Κυνηγετικούς Συλλόγους της χώρας

Share.

Τα σχόλια είναι κλειστά σε αυτό το θέμα


Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων