ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ ΚΥΡΙΟΙ ,
ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΟΣ ΑΡΘΡΟΥ ΑΠΟ ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ .
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΥΝΗΓΟΥ .
Στην πλειονοτητα των των Ελληνων κυνηγων επικρατει η πεποιθηση πως τα σκαγια ζεσταινονται κατα τη διαδρομη τους μεσα στην καννη, απο την τριβη τους στα τοιχωματα του αυλου και απο την τριβη τους στον ατμοσφαιρικο αερα με αποτελεσμα να φτανουν στον στοχο καυτα – ζεματιστα. Δεν συμεριζομαι αυτην την αποψη εχω δικιο ή αδικο ..??
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αγαπητε μου φιλε εχεις δικιο καραμπινατο. Δυστηχως παρολο που αρκετο μερος απο τους αξιους συναδελφους κυνηγους, διαβαζουν κυνηγετικα εντυπα, τους εχει καρφωθει αυτη η αστηριχτη εμμονη ιδεα . Κατα την αναφλεξη της μπαρουτης , αναπτυσεται μεγαλη θερμοκρασια που ξεπερναει την θερμοκρασια που λιωνει το μολυβι των σκαγιων. Η επιδραση της ομως βασταει ελαχιστο χρονικο διαστημα που δεν υπερβαινει τα 1-2 χιλιοστα του δευτερολεπτου. Συνεπως και στην περιπτωση που θα διεισδυσει στο χωρο των σκαγιων δεν θα προλαβει να τα ζεστανει.
Απο την προστριβη τους στα τοιχωματα της καννης, θα τα προστατευσει ο πλαστικος συγκεντρωτηρας . Θα παραμορφωθουν και πιθανον να υπαρξουν και συσσωματωματα αν τα σκαγια ειναι μαλακα , μονο απο την αλληλοσυμπιεση μεταξυ τους και οχι απο τα θερμοκαυτα αερια που ισως διεισδυσουν στον χωρο τους .
Ακομα και στην περιπτωση της μαλλινης ταπας, η επιδραση της προστριβης στα τοιχωματα του αυλου και του τσοκ ειναι παροδικη που ναι μεν θα “λιωσει” το σκαγι απο την εξωτερικη πλευρα , ισως και να το “ζεστανει” λιγουλακι. Οταν ομως ξεμπουκαρει, θα το δροσισει ο δροσερος ατμοσφαιρικος αερας που θα το χτυπησει καταφατσα.
Οι ταχυτητες των σκαγιων ειναι μηδαμινα μεγεθη , μπροστα στις ιλιγγιωδεις ταχυτητες των μετεωριτων που τους βλεπουμε να αναφλεγονται θεαματικα διασχιζοντας το ουρανιο στερεωμα. Συνεπως η προστριβη των σκαγιων με τον αερα , μαλλον ψυχραντικη επιδραση εχει. Οταν βγαλετε το χερι σας εξω απο το παταθυρο του αυτοκινητου που τρεχει τι αισθανεστε …..κρυο ή ζεστη ..??
Τωρα πως δημιουργηθηκε ο μυθος των ζεματιστων σκαγιων. Τα σκαγια με την επιδραση της εκρηξης , αποκτουν μια ταχυτητα και μεταφερουν ενα ποσο κινητικης ενεργειας που εκφραζεται, με το μισο του γινομενου της μαζας του καθε βληματος επι το τετραγωνο της ταχυτητας του. Οταν το σκαγι που ειναι μαλλον κρυο προσκρουσει σε καποιο σταθερο εμποδιο ( πετρα, λαμαρινα κλπ) , η κινητικη ενεργεια που μεταφερει , συμφωνα με τον θεμελιωδη νομο της φυσικης ( Αρχη της διατρησεως και του μετασχηματισμου της ενεργειας), μεταβαλλεται σε θερμικη ενεργεια. Αποτελεσμα η ανοδος της θερμοκρασιας του και το λιωσιμο του σκαγιου.
Τωρα πως περασε αυτη η στρεβλη ιδεα για τα ζεματιστα σκαγια στους κυνηγους ? Την εποχη που το αυτογεμισμα ηταν καθεστως , οι αυτογεμιζοντες κυνηγοι, για να βρουν την ιδανικη “ριξια” δοκιμαζαν τα πυρομαχικα τους επανω σε βραχια, ντενεκεδες και αναλογες σκληρες επιφανειες, παρατηρουσαν τοτε, τα ιχνη που αφηναν τα λιωμενα απο την προσκρουση σκαγια και νομιζαν οτι τα σκαγια φθανανε στον στοχο σε κατασταση μισολιωσιματος. Εκφρασεις οπως. “Τα λιωνει θελει περισσοτερο σκαγι…..” ηταν πολυ συνηθισμενες τον καιρο του καθολικου αυτογεμισματος. Ετσι λοιπον απο πατερα σε παιδι και απο τον παλιο στον νεο, εφτασε το παραμυθι του καυτου σκαγιου μεχρι των ημερων μας.
Οποιος αμφιβαλλει ας κανει το εξης πειραμα.
Σε ενα λεπτο σακουλακι , βαζουμε μια μικρη ποσοτητα ( 5-10 γρμ ειναι αρκετα ) μαυρης μπαρουτης, κατα προτιμηση λεπτοκοκης ( Δημητσανιτικης) και την κρεμαμε σε ενα δενδρακι, ετσι ωστε να μην υπαρχει πισω της εμποδιο. Απο μια αποσταση δεκα μετρων , σημαδευουμε και πυροβολουμε το σακουλακι. Αν τα σκαγια ηταν θερμοκαυτα , οπως ισχυριζονται ορισμενοι, η μπαρουτη θα φουντωνε , κατι τετοι ομως να ειστε σιγουροι πως δεν θα συμβει.
Αντι μπαρουτης, μπορουμε να χρησιμοποιησουμε ενα στουπι ποτισμενο με βενζινη, που το τοποθετουμε αναμεσα στους κλωνους καποιου θαμνου. Οι ατμοι της βενζινης ειναι παρα πολυ ευφλεκτοι , περισσοτερο και απο την μπαρουτη. Να ειστε σιγουροι και σε αυτη την περιπτωση το στουππι θα παραμεινει αθικτο και δεν κινδυνευετε να κατηγορηθειτε για εμπρηστης.
ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΔΙΚΙΟ …………ΤΕΛΙΚΑ ΜΑΛΛΟΝ ΕΙΝΑΙ ΜΥΘΟΣ ΤΑ ΖΕΣΤΑ ΣΚΑΓΙΑ .
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ
ΖΕΣΤΑ Η ΚΡΥΑ ΣΚΑΓΙΑ …??
-
ΚΑΙ ΕΓΩ ΑΥΤΟ ΠΙΣΤΕΥΩ ΓΙΑΝΝΗ .
ΑΛΛΑ ΕΔΩ ΚΑΙ 5-6 ΜΕΡΕΣ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΘΕΜΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΜΕΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΣΚΑΓΙΑ ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΤΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΓΝΩΜΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΓΝΩΜΙΕΣ .
ΥΓ ( ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΟΝ ΨΥΧΙΑΤΡΟ ΠΗΓΕΣ ..??? )
Χάριν διαλόγου, θα κάνω τον συνήγορο του διαβόλου, και θα δηλώσω ευθαρσώς ότι το άνω συμπέρασμα δεν με βρίσκει σύμφωνο. Αντιθέτως, πιστεύω ότι η φονικότητα των σκαγιών, πέρα από τις γνωστές 3 παραμέτρους, μάζα – ταχύτητα – σκληρότητα, εξαρτάται και από μία τέταρτη παράμετρο που την καθορίζει η εκάστοτε πυρίτιδα. Παρ’ ότι δεν μπορώ να το αποδείξω, είμαι σχεδόν βέβαιος ότι τα φυσίγγια που είναι γεμισμένα με διβασικές πυρίτιδες (οι οποίες αναπτύσσουν σχεδόν τα διπλάσια calories κατά την καύση τους) είναι φονικότερα αυτών με μονοβασικές πυρίτιδες. Η μόνη εξήγηση που θα μπορούσα να δώσω είναι ότι με την χρήση των συγκεκριμένων πυρίτιδων τα σκάγια φθάνουν στον στόχο τους με μεγαλύτερη μένουσα θερμοκρασία.
Το παράδειγμα δε με το σακουλάκι με την πυρίτιδα είναι επιεικώς αστείο. Η πυρίτιδα δεν αναφλέγεται με την θερμοκρασία, αλλά με φλόγα. Αλλίμονό μας αν ήταν τόσο απλό να αναφλεγεί.
Το φυσίγγιο είναι ένα άκρως επιστημονικό επίτευγμα. Για τους περισσότερους κυνηγούς όμως ισχύει το παλιό καλό γνωμικό: «αρκεί να κάνει μπαμ». Μπάμ όμως κάνουν και οι φωτοβολίδες και τα κανόνια, αλλά δεν τα χρησιμοποιεί κανένας στο κυνήγι.
Από την άλλη μεριά όμως οι ίδιοι οι οπαδοί του «μπαμ» κατεβάζουν όλο το Ευαγγέλιο και αν δεν τους φτάσει χρησιμοποιούν και το Κοράνι, ειδικά όταν οι βολές τους είναι αποτυχημένες. Και δεν φτάνει μόνο αυτό. Αμέσως μετά ακολουθεί και η επιστημονική ανάλυση από τους ίδιους «Τα σκάγια δεν βγαίνουν ζεστά», «τα σκάγια πάγωσαν» κλπ. θαρρείς και η κάνη είναι ben marie για να κρατάει το φαγητό ζεστό.ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΟΦΟΚΛΗ ΚΟΣΚΙΝΑ ….ΚΥΝΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΚΥΝΟΦΙΛΙΑ
____________________________________________________________
ΦΙΛΕ ΛΕΩΝΙΔΑ ΓΙΑ ΚΟΙΤΑ ΛΙΓΑΚΙ ΕΔΩ
http://www.firesecurity.gr/bibliothiki/eyflekta3.htm
Η μαύρη πυρίτιδα αναφλέγεται ευκόλα με τριβή ή με κρούση και καίγεται με ζωηρή φλόγα. Η ταχύτητα καύσεως φθάνει τα 500 m/s και εξαρτάται από το μέγεθος των κόκκων. Συχνά περιέχει πρόσμιξη 4 ως 6% νιτρογλυκερίνη ή σκόνη αλουμινίου. Η ενέργεια της είναι βραδεία και ωστική.
Χρησιμοποιείται σε λατομεία μαρμάρου και για την κατασκευή θρυαλίδων.
Εξ αιτίας της υψηλής ευαισθησίας της πυρίτιδας στην φλόγα και τον σπινθήρα, πρέπει να δίδεται ιδιαίτερη προσοχή κατά την μεταφορά και την χρήση της. Το χαρτί περιτυλίγματος των φυσιγγιών πρέπει να είναι εμποτισμένο με παραφίνη (χρώμα σχεδόν καφέ). Η πυρίτις σε φυσίγγια πλεονεκτεί, διότι έχει μεγαλύτερη ενέργεια και η χρήση της είναι ευκολότερη και ασφαλέστερη. Τα προοϊόντα αποσυνθέσεως περιέχουν κυρίως 35% μονοξείδιο του άνθρακα, και 7% υδρόθειο. Η μαύρη πυρίτιδα είναι φθηνή, υγροσκοπική και έχει χρόνο ανα-φλέξεως περίπου 1 s.ΕΠΙΣΗΣ
Εκρηκτικά κατηγορίας Α’: Τα εκρηκτικά αυτής της κατηγορίας ενέχουν το μέγιστο κίνδυνο εκπυρσοκρότησης. ΜΙΛΑΕΙ ΓΙΑ ΕΚΠΥΡΣΟΚΡΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΦΛΟΓΑ Η κατηγορία Α’ περιλαμβάνει το δυναμίτη, μη ευαισθητοποιημένη νιτρογλυκερίνη, μαύρη πυρίτιδα, καψύλια έκρηξης, εμπύρια πυροδότησης και ορισμένα άκαπνα προωθητικά.
[indent]Μνημόνιο: Αρχική αποστολή από ΘΕΟΦΑΝΗΣ στίς 10 Iανουάριος 2006
Aμ το άλλο πουλιά που ματώνουν και πουλιά που δεν ματώνουν, μήπως λέω μήπως αυτό έχει να κάνει με τη θερμοκρασία των σκαγιών?
[/indent]
ΦΑΝΗ ΡΙΞΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΓΙΑΤΙ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΩΡΑ ΠΟΥ ΕΓΡΑΦΑ ΕΓΩ ΕΓΡΑΨΕΣ ΚΑΙ ΕΣΥ .
ΜΗΠΩΣ ΑΛΛΑΞΕΙΣ ΓΝΩΜΗ ..?/
Φίλε Leo μιλάμε για μαύρη πυρίτιδα όχι για σύγχρονη άκαπνη.
Εν πάσει περιπτώσει,τα σκάγια είναι αδύνατον από φυσικής άποψης να καίνε από την καύση της πυρίτιδας ή την τριβή τους στην κάνη.
Όσον αφορά τα περισσότερα calories των διβασικών έναντι των μονοβασικών , αυτό έχει να κάνει με την απόδοση της πυρίτιδας δηλαδή με το συνολικό παραγόμενο έργο και την διάρκεια κατά την οποία παράγεται και όχι με την παραγόμενη ή μεταδιδόμενη θερμότητα.
Φιλικά: Γιάννης
Γιώργο αρκετά κατανοητό, όμως αν λάβουμε υπόψη μας τους νόμους της φυσικής κατά την κίνηση των σκαγιών στην ατμόσφαιρα η ταχύτητα τους επιβραδύνεται λόγο της τριβής τους με τον αέρα, το αποτέλεσμα αυτής της τριβής είναι η θερμότητα και φυσικά το ποσοστό της θερμότητας που παράγεται εξαρτάται απο την ταχύτητα των σκαγιών.
Φυσικά μπορεί να μην ισχύει αυτό που λέω αλλά τουλάχιστον εγώ κάπως έτσι το αντιλαμβάνομαι
ΓΓια να έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας των σκαγιών κατά την πτήση τους προς τον στόχο,λόγω της αντίστασης του αέρα ,θα έπρεπε τα σκάγια να έχουν τουλάχιστον 10/πλάσια ταχύτητα από τα 325-340 m/s που έχουν συνήθως αλλά και τότε η αύξηση θα ήταν της τάξης των 5-10 βαθμών,αμελητέα δηλαδή.Αυτό γίνεται γιατί παράλληλα με την τριβή έχουμε απαγωγή της θερμότητας ,λόγω ακριβώς του ρεύματος αντίθετης φοράς του αέρα που δημιουργείται.
Εκείνο που συμβαίνει όντως είναι ότι κατά την πρόσκρουση του σκαγιού-βλήματος στον στόχο,μέρος της κινητικής του ενέργειας μετατρέπεται σε θερμότητα λόγω τριβής με τους ιστούς ή τα κόκκαλα.Γι’ αυτό όταν βληθεί κάποιος αισθάνεται πρώτα ένα ”κάψιμο” στο σημείο προσβολής και μετά πόνο λόγω του τραύματος.
Φιλικά: Γιάννης
φιλοι μου καλησπερα
θα μου κανετε την τιμη να παρεμβω και να κανω μια πολυ μικρη (ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ)
Ο ορισμος (ζεστα σκαγια ) δεν ισχιει οπος ακριβος εχει περασει απο τους παλιους κυνηγους στις μερες μας.
τα σκαγια δεν φτανουν στο στοχο διολου ζεστα!!!!!!!!! ουτε σε κελσιου ουτε σε φαρεναιτ . ειναι μεταφορικη ενοια και εμεινε να ονομαζουν, ζεστα τα σκαγια τα οποια ειναι χρονικα μεσα στην αποσταση του δραστικου τους βελινεκες , διλαδη οταν ειναι ακομη φονικα!!
Δεν μπορει μια γομοση σκαγων 32gr Νο8 στα 70-80-90 μετρα να διατιρισει την κηνιτικη ενεργια που απετιτε για να καταβαλουν ενα θυραμα αναλογο της γομοσης αυτης,π.χ μια τσιχλα ενα τρυγονι. Αυτα τοτε τα σκαγια ΘΕΩΡΟΥΝΤΕ κρυα,( ακυνδινα).
Δυστιχος οι παπουδες μας δεν μπορουσαν να μας εξιγισουν τις παραπανω σωστες αναλυσεις των συναδελφων στα πρωιγουμενα μηνυματα. προτιμισαν τον ορισμο ‘ζεστα και κρυα σκαγια.
Πολύ σωστά οι φίλοι γράφουν παραπάνω για τα κρύα σκάγια , όπως και ο κ.Παπαδέας στο περιοδικό !
Εγώ να παραθέσω φωτογραφίες από καυτό μέταλλο και τον θερμό αέρα γύρω και απο πάνω του (αφού ο ζεστός αέρας ανυψώνεται ως γνωστόν )…
…και απο σκάγια που ταξιδεύουν (χωρίς προφανώς να εκπέμπουν κάποια – υποτυπώδη έστω – θερμότητα ούτε και να έχουν παραμορφωθεί λόγω υψηλής θερμοκρασίας , δηλαδή τήξης ) …
Προφανέστατα είναι κρύα τα σκάγια…
Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΛΕΟΝΑΡΔΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΚΑΤΑΤΟΠΙΣΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΑΤΡΕΙΣ ΤΩΝ ΖΕΣΤΩΝ – ΚΑΥΤΩΝ ΣΚΑΓΙΩΝ .
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΣΤΡΙΒΗ ΤΩΝ ΣΚΑΓΙΩΝ ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΠΕΡΝΑΝΕ ΑΕΡΙΑ ΖΕΣΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΥΣΗ ΤΗΣ ΠΥΡΙΤΙΔΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΣΚΑΓΙΑ ΑΦΟΥ Η ΤΑΠΑ ΤΑ “ΚΛΕΙΝΕΙ ” ΠΙΣΩ , ΚΑΙ ΑΝ ΠΕΡΝΑΝΕ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΛΙΓΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΚΑΝΑ ΝΑ ΖΕΜΑΤΙΣΟΥΝ ΤΑ ΣΚΑΓΙΑ. ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΩ ΟΤΙ ΟΥΤΕ ΤΟ ΜΗΚΟΣ ΤΗΣ ΚΑΝΝΗΣ ΠΑΙΖΕΙ ΡΟΛΟ ΣΤΟ ΖΕΣΤΟ Η ΚΡΥΟ ΣΚΑΓΙ, ΟΠΩΣ ΕΧΩ ΑΚΟΥΣΕΙ ΑΠΟ ΠΟΛΛΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΕΝΑ ΦΙΛΑΡΑΚΙ ΕΔΩ ΜΕΣΑ.
ΦΙΛΕ ΜΑΚΗ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΟΙ ΠΙΣΤΕΨΕ ΜΕ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΕΝΟΙΑ. ΑΝ ΚΑΝΕΙΣ ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΕ ΕΝΑ ΚΑΛΟ ΚΥΝΗΓΟΤΟΠΙ ΘΑ ΑΚΟΥΣΕΙΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΟΠΩΣ “……ΑΙΜΑ ΣΤΟ ΠΟΥΛΙ ….” , “….ΤΑ ΞΕΠΟΥΠΟΥΛΙΑΖΕΙ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΠΕΦΤΟΥΝ….”, “…..ΔΕΝ ΤΑ ΖΕΜΑΤΙΣΕ ΣΤΟ ΛΙΠΟΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΓΙΑΥΤΟ ΔΕΝ ΠΕΦΤΟΥΝ ……”, ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ
Πρέπει να είστε συνδεδεμένοι για να απαντήσετε σ' αυτό το θέμα.